Onderzoek: ‘diesels 1.000 keer vervuilender tijdens regeneratie roetfilter’
Moderne diesels stoten mogelijk tot 1.000x de toegestane hoeveelheid aan fijnstof uit tijdens en na het regenereren van de roetfilter. Dit blijkt uit Brits onderzoek.
Mensen zien diesels nog steeds, en wellicht steeds meer, als dé vervuilende auto. Steden weren dergelijke auto’s en de verkoop ervan loopt achteruit. Maar er komen ook steeds meer berichten naar buiten dat diesels helemaal niet zo milieuvervuilend zijn als ze lijken. Er wordt zelfs beweerd dat een diesel de fijnstof in de lucht kan verminderen omdat hij dit uit te lucht filtert. Een belangrijk onderdeel daarvan is de roetfilter. Deze vangt het overgrote deel van de fijnstof die de auto produceert op. Maar nu blijkt die roetfilter misschien wel een oorzaak van meer vervuiling dan gedacht.
1.000 keer hoger
Het onafhankelijke Britse milieu-instituut Transport & Environment (T&E) heeft namelijk onderzoek laten doen door bureau Ricardo naar de regeneratie van een roetfilter. Hieruit blijkt dat fabrikanten liegen over de frequentie waarop de roetfilter zichzelf regenereert. Ook zou de efficiëntie van de roetfilter na deze regeneratie drastisch afnemen. Hierbij zouden metingen gedaan zijn die 1.000 keer hoger uitvallen dan wettelijk is toegestaan.
Bij het regenereren van een roetfilter wordt de temperatuur flink opgehoogd door het inspuiten van extra diesel. Hierbij verbranden alle grote en veel van de kleinere roetdeeltjes die in de filter zijn opgevangen. Bij het proces zouden volgens Ricardo ook heel veel fijnere deeltjes vrijkomen. Daarnaast zou de roetfilter gedurende ongeveer 30 kilometer na het regeneratieproces zijn efficiëntie verliezen. Tel daarbij op dat een diesel ongeveer elke 420 kilometer zo’n proces doorloopt (ongeveer twee keer zo vaak dan fabrikanten vertellen) en je hebt een auto die gemiddeld veel meer fijnstof uitstoot dan men dacht.
Twee kleine diesels
Hoewel de uitkomst van het onderzoek best schokkend is, is verliest het al snel aan kracht als je iets verder leest. Het onderzoek werd namelijk gedaan met maar twee auto’s die aan de Euro 6d-norm voldoen: de Nissan Qashqai 1.5 dCi en de Opel Astra 1.6 diesel. Op basis van twee kleine diesels kan er moeilijk een harde conclusie getrokken worden. Maar de uitkomst kan wel wijzen op een mogelijk onontdekt probleem bij moderne dieselauto’s.