Onderzoek toont aan: remstof schadelijker dan uitlaatgassen diesel
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FNVB2959-Race-Licentie-Zandvoort-Coen.jpg)
Onderzoekers van de Universiteit van Southampton hebben ontdekt dat de fijnstof die vrijkomt bij het gebruik van remblokken mogelijk schadelijker is dan de uitstoot van een diesel.
Eerder bleek dat banden een belangrijke vorm van microplastics zijn en ook zorgen voor fijnstof. Die laatste stofdeeltjes zijn echt heel klein, ongeveer dertig keer kleiner dan een mensenhaar. Hierdoor adem je het stof gemakkelijk in. Fijnstof zorgt naar schatting voor vier miljoen vroegtijdige sterfgevallen per jaar.
Fijnstof van remblokken
En die fijnstof komt niet alleen uit uitlaten, maar dus ook van de remmen. Afhankelijk van het materiaal kan de fijnstof zorgen voor ontstekingen in de luchtwegen. Met name de niet-asbesthoudende organische en keramische materialen zorgen voor weefselschade.
Remstof schadelijker dan uitlaatgassen diesel
Toen de wetenschappers de schade vergeleken met de impact van dieselemissiecellen, ontdekten ze dat een remblok met niet-asbesthoudend organisch materiaal schadelijker en giftiger is dan de fijnstof uit een diesel. Dat komt met name door de hoge concentraties koper. Wordt het koper verwijderd, dan daalt de schadelijkheid aanzienlijk.
De onderzoekers roepen op tot wetgeving rondom fijnstof dat niet uit een uitlaat afkomstig is. Overigens zullen elektrische auto’s ook wat remmen betreft minder uitstoten. EV’s vertragen veelal op de regeneratieve werking van de elektromotor. Ondanks het hogere gewicht van de auto’s verslijten de remblokken dus minder snel.