Onderzoek VS: twee derde kiest na Tesla weer voor benzineauto
Uit onderzoek van autoverkoopsite Edmunds blijkt dat twee derde van de Amerikanen die zijn Tesla inruilt, weer vrolijk in een benzinemodel stapt. Klinkt alsof het EV-merk van Elon Musk binnenkort kan opdoeken, maar het ligt iets genuanceerder.
Edmunds analyseerde zijn eigen data. De site keek voor het onderzoek naar Tesla’s die in de eerste helft van dit jaar zijn ingeruild bij dealers.
Twee derde kiest na Tesla voor benzineauto
Wat blijkt? 51 procent van de Tesla-inruilers kocht er een benzineauto voor terug. 10 procent stapte in een hybride en nog eens 6 procent koos voor een plug-in hybride. In totaal wordt dus in ruim drie kwart van de gevallen gekozen voor auto’s met een benzinemotor aan boord. Slechts één derde kocht wederom een volledig elektrische auto.
Jaar | Benzineauto | EV | Hybride | PHEV |
---|---|---|---|---|
2019 | 71% | 10% | 18% | 0% |
2020 | 76% | 9% | 14% | 2% |
2021 | 72% | 13% | 8% | 7% |
2022 | 66% | 21% | 7% | 6% |
2023 | 55% | 29% | 8% | 8% |
2024 (H1) | 51% | 32% | 10% | 6% |
Dat klinkt niet hoopvol voor de EV, maar die cijfers zijn een stuk beter dan in voorgaande jaren. In bovenstaande tabel zie je waarvoor Tesla-modellen de afgelopen jaren werden ingeruild volgens de data van Edmunds. In 2019 werd bijvoorbeeld in slechts 10 procent van de inruilgevallen opnieuw voor een EV gekozen. Neemt niet weg dat de populariteit van elektrische tegenvalt, ook in Europa. Neem bijvoorbeeld Duitsland, waar de EV-verkoop alsmaar verder inkakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Wees er snel bij: EV-subsidie stopt dit jaar en de pot is bijna leeg
-
Wauw! Man bouwt waanzinnige Tesla Roadster van Model 3
-
Vet! Amerikaanse politie rijdt voortaan in deze dikke EV
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Dit wordt de nieuwe auto van Donald Trump en zoveel kost hij
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Waarom Volvo nog steeds wil dat EU verbrandingsmotor verbant
-
Duurtest Volvo EX30: zo ervaren niet-autoliefhebbers de EV