Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 18 mei 2017
Leestijd: 2 minuten

Onduidelijkheid over Europese carrière Fiat Argo

Met een jaar vertraging heeft Fiat in Zuid-Amerika het doek getrokken van de langverwachte opvolger van de Fiat-modellen Palio en Punto. Het is echter onduidelijk of de nieuwkomer ook in Europa de Punto gaat vervangen. Mogelijk stapt de autobouwer uit het B-segment met een traditionele hatchback.

Fiat verliest met de Punto snel terrein in het B-segment. De huidige generatie Punto is de slechts verkopende B-segmenter van de Italianen ooit. In interne presentaties wordt voor de Punto ook geen opvolger aangegeven, al duikt er wel een model voor het compacte middenklasse-segment in de presentaties op. Of dat de Argo is, is niet bekend. De autobouwer laat zich daar nog niet officieel over uit.

Naam

Dat de nu gepresenteerde Argo elders in de wereld de Punto vervangt, staat vast. In die markten lost de Argo ook direct de Palio af. Overigens is de naam Argo in Europa niet door Fiat gedeponeerd. Verschillende andere bedrijven gebruiken reeds de aanduiding Argo, maar goed nieuws voor Fiat, níet voor voertuigen.

Fiat Argo schermafbeelding-2017-05-18-om-12-12-48Fiat-naam

De Argo is een echt moderne Fiat. Hij volgt de designlijn van de Tipo, met zijn geknepen grille, kloeke lichtunits en rechte lijnenspel. Een leuk detail is de Fiat-naam achterop de achterklep. Jammer dan dat voorop het bekende rode Fiat-logo prijkt. De Argo wordt nu alleen als vijfdeurs hatchback getoond. Er volgt nog een sedan, die voor geselecteerde markten beschikbaar komt. De Argo deelt zijn platform met de Tipo. In Brazilië wordt het model leverbaar als Attractive, Essence en Sporting met een 1.0, 1.3 en 1.8 benzinemotor.

Corsa

De huidige Punto is alweer twaalf jaar oud. De auto is in samenwerking met Opel ontwikkeld, dat op dezelfde technische basis de huidige Corsa bouwt. Mocht Fiat wereldwijd de naam Punto laten vallen, dan verdwijnt de aanduiding na drie generaties in de geschiedenisboeken. De Punto verscheen in de eerste helft van de jaren negentig op de markt en verving de Uno. In 200 bracht Fiat de tweede generatie, in 2005 de huidige editie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.