Flink vooruit: dit is de gloednieuwe Peugeot 308
De nieuwe Peugeot 308 is een van dé auto’s van dit jaar. De Fransen trekken vandaag het model van de nieuweling, die vooral wat betreft maatvoering flinke stappen heeft gemaakt.
Vorige week deelden we de eerste spy shots van de Peugeot 308 op onze website, waaruit al bleek dat de maatvoering en proporties van de 308 flink op de schop zijn gegaan. Dat wordt met de onthulling van het model nu bevestigd. De nieuwe 308 is namelijk 11 centimeter langer dan z’n voorganger en meet nu 4,36 in de lengte.
Langer, lager maar ook ruimer?
De wielbasis is zelfs met 5,5 centimeter toegenomen tot een indrukwekkende 267,5 centimeter. Ter vergelijking: de wielbasis in de nieuwe Volkswagen Golf meet 2,63 meter. Dat komt er in de praktijk op neer dat passagiers op de tweede zitrij een stuk meer beenruimte hebben. Met hoeveel centimeter die is toegenomen, deelt Peugeot nog niet. Opvallend: de bagageruimte is wel gekrompen ten opzichte van de vorige generatie. Die meet nu nog 412 liter, terwijl de vorige 308 420 liter opslokte. Wie de bank neerklapt heeft wel wat meer ruimte in de nieuwe 308: 1323 tegenover 1228 liter.
Passagiers achterin moeten wel wat hoofdruimte inleveren, want het dak van de 308 is ook met 2,2 centimeter gedaald. Daarmee komt de wagenhoogte nu uit op 1,44 meter. Het heeft wel een positief resultaat op de proporties van de 308. Door de toegenomen lengte, de veel lagere en langere neus en lagere en tevens aflopende daklijn zorgen voor een dynamischere uitstraling van de nieuwe C-segmenter. Wist je trouwens dat deze Peugeot 308 het laatste werk is van designer Gilles Vidal, die onlangs naar Renault vertrok?
Ook 308 nu slagtanden
En dus zien we allerlei elementen terug van de nieuwe designtaal die hij een tijd geleden bij Peugeot introduceerde. Denk daarbij aan de gedrongen koplampen en de ‘slagtanden’ aan weerszijden van die units. Ook op de achterzijde van de Peugeot 308 vinden we lichtunits die duidelijk van Vidals hand komen, met zogeheten ‘klauwafdrukken’ als led-verlichting die ook een knipoog zijn naar Peugeots uit het verleden.
Het interieur komt grotendeels overeen met dat wat we van recente Peugeots gewend zijn. Zo is het instrumentarium digitaal (10-inch) en bevat het Peugeots I-cockpit. Centraal in het dashboard staat een infotainmentscherm, dat eveneens 10-inch meet. De piano-toetsen, die we kennen van onder andere de 208 en 508, keren niet terug op deze nieuwe Peugeot 308.
Bestaande EMP-2 platform als basis
Onderhuids zien we techniek die we in grote lijnen al van PSA/Stellantis kennen. Deze Peugeot 308 staat op de bekende EMP-2-basis, waar DS onlangs nog de 4 op presenteerde. Ook de nieuwe Opel Astra zal gebruikmaken van die bodemsectie. Het zorgt ervoor dat de 308 klaar is voor elektrificatie. De nieuwkomer verschijnt dan ook direct met twee PHEV-aandrijflijnen op de markt. Het gaat om de Hybrid 225 en Hybrid 180, waarbij de cijfers staan voor het systeemvermogen van de modellen. Alle kW’s worden altijd via een achttraps automaat naar de voorwielen gestuurd.
Beide varianten hebben een elektrische actieradius van 60 kilometer volgens WLTP. Dat komt door de accu met een capaciteit van 12,4 kWh, die standaard met 3,7 kW kan worden opgeladen. Een 1-fase lader van 7,4 kW is optioneel. Het duurt in de standaardsituatie in combinatie met een wallbox (11 kW) net geen vier uur om de accu van de 308 op te laden.
Later elektrisch, eerst als PHEV, benzine en diesel
Naast hybride-varianten komt de 308 er ook met benzine- en dieselmotoren. Het gaat om de bekende 1,2-liter driecilinder van PSA, die er met 110 of 130 pk is. Een handgeschakelde zesbak is standaard, al kan de klant in het geval van de PureTech 130 ook kiezen voor een achttraps automaat. Er komt één diesel, te weten de 1,5-liter viercilinder met 130 pk. Ook hier is een handbak standaard en de achttraps automaat een optie.
De nieuwe Peugeot 308 is leverbaar in zeven verschillende carrosseriekleuren, te weten Vert Olivine, Blue Vertigo, Rouge Elixir, Blanc Nacré, Blanc Banquise, Gris Artense en Noir Perla Nera. Ook zijn de voor Peugeot bekende uitrustingsniveau beschikbaar, met aan de top van het gamma de GT- en GT Pack-varianten.
Peugeot 308 SW
Binnen een paar maanden kunnen we ook de ‘zeer dynamische’ en vertrouwde SW-variant van de Peugeot 308 verwachten, zo laat de fabrikant weten. Voor nu moeten we het doen met de hatchback, die aanvankelijk eerst en alleen in het Franse Mulhouse gemaakt wordt. Naar verwachting staat de nieuwe Peugeot 308 rond september in de Nederlandse showroom. Alle EU-landen kunnen de auto sowieso voor het einde van het jaar verwelkomen. Prijzen en definitieve specificaties, over bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van de PHEV-varianten, deelt Peugeot in aanloop naar de marktintroductie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar