Onthulde Ferrari ‘Dino V6-Hybrid’ heet 296 GTB
Wie de taal van Ferrari spreekt, weet wat de basis van het allernieuwste model uit Maranello is. Het is een Gran Turismo-sportcoupé (B van Berlinetta) met een 2,9-liter zescilinder benzinemotor. De aanduiding verklapt echter niet dat de V6 geëlektrificeerd is. Na de SF90 Stradale lanceert Ferrari zijn tweede plug-in hybride productiemodel.
Wulpse Dino 246 GT
De 296 GTB treedt in de voetsporen van de SF90 Stradale, maar anders dan het 1000 pk sterke hybridemonster beschikt de 296 GTB dus over twee cilinders minder. Het is voor het eerst sinds de jaren zeventig dat het Italiaanse sportwagenmerk een model met een V6-krachtbron aanbiedt. Een van die meest karakteristieke en lange tijd verguisde modellen is de wulpse 246 GT. Inmiddels is die Dino een heus verzamelaarsobject, iets dat wellicht naar nog grotere hoogte wordt getild met de lancering van de 296 GTB. Kijk maar eens goed naar het ontwerp van de nieuweling. Hij beschikt over designkenmerken van die klassieker, zoals de rechtstaande achterruit en de afgeronde achterschermen, en de door zwart gespoten A-stijlen optisch aanwezige panoramische voorruit.
Grote blokhoek
De V6-motor is volgens Ferrari een eigen ontwikkeling, waarvoor de heren techneuten terug naar de tekentafel zijn gegaan. Het blok beschikt weliswaar over twee cilinders minder dan een V8, het is niet zo dat de Italianen zijn bejubelde achtpitter van twee cilinders heeft ontdaan. Het motorblok is van de grond af aan opnieuw getekend. Waar Ferrari’s V8 een blokhoek kent van 90 graden, daar staan de twee cilinderrijen in de 296 GTB 120 graden uit elkaar. Anders dus dan Maserati met zijn zespitter zoals die in de MC20 debuteert staan de twee cilinderrijen 30 graden verder uit elkaar. McLaren kiest voor zijn V6 in de Artura voor exact dezelfde opstelling, inclusief de plaatsing van de twee turbo’s tussen de cilinderbanken.
Ferrari monteert de elektromotor tussen de verbrandingsmotor en de transmissie. Het stelt dat door deze lay-out de aandrijflijn een stuk korter is dan die van de V8 uit bijvoorbeeld de F8 Tributo, waardoor zowel de wagenlengte als de wielbasis konden worden ingekort. De assen van de 296 GTB staan 5 cm minder ver uit elkaar dan in de F8 Tributo, exact 2,60 meter om precies te zijn.
Rondje Fiorano
De geëlektrificeerde aandrijflijn is goed voor een systeemvermogen van maar liefst 830 pk. De V6-motor produceert 663 pk. De elektromotor zorgt voor een additionele 122 kW. De trekkracht wordt met tussenkomst van een achttrapsautomaat via louter de achterste wielen op de weg overgebracht. Ferrari claimt genoeg grip om de sprint 0-100 km/h in 2,9 tellen af te ronden. De 200 km/h staat na 7,3 seconden op de teller. De topsnelheid ligt boven de 330 km/h. Voor de statistici, een rondje Fiorano legt de 296 GTB af in 1 minuut 21. Ter vergelijking, de 720 pk sterke en maximaal 90 kg lichtere F8 Tributo doet er anderhalve tel langer over.
Qualify-modus
Net als de SF90 Stradale en enkele prototypes van de LaFerrari kan de 296 GTB volledig elektrisch rijden. Het gaat om een afstand van 25 kilometer met een maximum snelheid van 135 km/h. Daartoe heeft de sportcoupé een 7,4 kWh-accupakket aan boord. Ferrari is nog niet van plan grotere batterijen toe te passen in zijn sportwagens, aangezien de huidige filosofie het verhogen van het prestatiepotentieel is in plaats van het economisch rijden. De bestuurder kan zelf kiezen of hij of zij zich volledig elektrisch wilt verplaatsen. Naast deze eDrive is er de rijmodus Hybrid, waarin een gecombineerd op de verbrandingsmotor en elektromotor wordt gereden, de Performance-stand en de Qualify-modus, waarin de focus op minimaal opslaan van elektrische energie ligt.
Assetto Fiorano
Traditiegetrouw hangt de V6-motor centraal in het chassis. Boven de motor legt Ferrari een glaspaneel, zodat omstanders van de motor van een geparkeerde 296 GTB kunnen genieten. De nieuweling valt sowieso op door zijn ontwerp. Hij volgt de lijn die met de SF90 Stradale en F8 Tributo is ingezet. Nog altijd is elk lijntje functioneel, ook al heeft de 296 GTB de heupen van de Dino 246 GT. Ook hier is daar om technische redenen voor gekozen. Ze beïnvloeden de luchtstroom, welke zodoende optimaal over de auto wordt gestuurd. De V6 Hybrid-sportcoupé beschikt over actieve aerodynamica, zoals een spoiler in achterbumper. Voor de fans van pure rijdynamiek en veelvuldig circuitgebruik biedt Ferrari net als op de SF90 Stradale/Spider een Fiorano-pakket aan. Met minder gewicht aan boord, een verhoogde downforce, andere schokdemperinstellingen en de montage van Michelin Cup2R-banden is de 296 GTB dan nog rapper. Voor het rondje Fiorano trad de sportcoupé in deze lichtgewicht specificatie aan.
Gloednieuwe en nog onbekende Ferrari V6 Hybrid in Nederland gespot
Ferrari stelt de 296 GTB nu voor, maar de levering staat pas voor 2022 gepland. De orderboeken laten zich inmiddels vullen. Een Nederlandse prijs is echter nog niet bepaald, maar die gaat verrassend uitpakken vanwege de lage CO2-waarde die de 296 GTB op papier boekt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?