Naast Kia moet ook Hyundai een correctie melden over de actieradius van een volledig elektrische auto. De reikwijdte van de Kona Electric valt iets lager uit dan voorheen.

Kia e-Niro

Kia gaf begin december toe dat er fouten zijn gemaakt tijdens de WLTP-testprocedure van de nieuwe Kia e-Niro. Er werd te lang op de stadscyclus van de WLTP-testprocedure getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik met als gevolg dat de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot is uitgevallen.

Homologatiewerkzaamheden

Dit alles kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van de e-Niro. Volgens de correcte WLTP-test komt de gecombineerde actieradius van de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij uit op 455 kilometer (was 485 kilometer). Die van de versie met 39,2 kWh-batterij bedraagt nu officieel 289 kilometer (was 312 kilometer).

Hyundai Kona Electric

Voor de Hyundai Kona Electric – met dezelfde aandrijflijn als de Kia e-Niro – zijn ook foutieve gegevens gecommuniceerd door dezelfde fout in de WLTP-testprocedure. De Kona Electric met 64 kWh komt nu 449 kilometer ver, dat was 482 kilometer. De Kona Electric met 39,2 kWh-batterij komt nu 289 kilometer ver, gelijk aan de range van de e-Niro 39,2 kWh. Zowel Hyundai als Kia informeren alle klanten persoonlijk om uitleg te geven over de kwestie.

Join de Autovisie community op YouTube

En praat mee met meer dan 55.000 abonnees!

Join!