Ook Audi plakt datum op onvermijdelijk omslagpunt
Steeds meer fabrikanten plakten het afgelopen jaar een datum op het jaar waarin het volledig overstapt op elektrische modellen. Audi heeft inmiddels ook officieel bekendgemaakt wanneer dat gaat gebeuren.
Audi praat al geruime tijd over het afscheid van de verbrandingsmotor. Bekend was al dat de autobouwer géén compleet nieuwe verbrandingsmotoren meer gaat ontwikkelen. Later liet het ook al weten dat het binnen afzienbare tijd zou overstappen op volledig elektrische aandrijflijnen. Concreet betekent het dat de laatste Audi met verbrandingsmotor in 2033 de fabriek verlaat. Vanaf 2026 zal elk volledig nieuw model zelfs al enkel nog een elektrische aandrijflijn hebben.
Omslagpunt
Het jaar 2026 vormt dus een omslagpunt voor Audi. “Met behulp van onze innovatiekracht bieden wij klanten duurzame en CO2-neutrale mobiliteitsopties”, vertelt Marcus Duesmann, CEO van Audi. “Ik geloof niet in het succes van een verbod. Ik geloof in het succes van technologie en innovatie.”
Het stopzetten van de verbrandingsmotor bij Audi wordt uiteindelijk bepaald ‘door klanten en wetgeving’, laat de autofabrikant weten. Logisch, want in 2025 wordt de nieuwe Euro 7-norm geïntroduceerd die de bouw en homologatie van verbrandingsmotoren moeilijk (maar niet onmogelijk) maakt. Ook houdt het merk de Chinese deur nog op een kiertje, want daar zal ook ná 2033 nog interesse zijn in Audi’s met een verbrandingsmotor. Wel maakt Audi al bekend dat het – net als Volkswagen – uiterlijk in 2050 netto geen CO2 meer wil uitstoten. Daar geeft het bedrijf zichzelf dus royaal de tijd voor.
Roadmap
Alle nieuwe modellen na 2026 zullen dus enkel elektrisch zijn, terwijl reeds leverbare modellen met een verbrandingsmotoren vanaf dat moment dus langzaam worden uitgefaseerd. Audi heeft op dit moment al een aantal elektromodellen op stal, te weten de E-tron SUV, (RS) E-tron GT en reeds gepresenteerde Q4 E-tron. Daar komen er tot en met 2025 nog meer bij, want rond 2025 wil het merk 20 elektrische modellen aanbieden. “Met deze roadmap scheppen we de duidelijkheid die nodig is om een beslissende en krachtige overgang naar het elektrische tijdperk te maken. We geven het signaal af dat Audi er klaar voor is”, aldus Duesmann.
Onlangs meldden we al dat de Audi A4 geen opvolger met verbrandingsmotor krijgt, en dat zou ook gelden voor de A3. De twee zullen een volledig elektrisch aandrijflijn krijgen. Ook is al bekend dat Audi zich opmaakt voor een elektrische Q8 en A6. Verwacht bovendien verschillende RS-varianten van al die auto’s. Welke Audi als laatste een verbrandingsmotor krijgt, is nog even gissen. Het bedrijf belooft in ieder geval dat de laatste verbrandingsmotor ‘de beste zal zijn die we ooit hebben gebouwd’.
RS-afdeling moet er ook aan geloven
Niet alleen de standaardmodellen van Audi zullen eraan moeten geloven, ook de huidige RS-afdeling ontkomt niet aan de elektrificatie van de autoindustrie. Dat is momenteel natuurlijk al het geval, omdat men in Ingolstadt onlangs de eerste volledig elektrische Audi RS presenteerde. Het gaat om de E-tron GT, het minder krachtige broertje van de Porsche Taycan. Maar ook de rest van het RS-gamma kan zich gaan opmaken voor een elektromotor. De RS 6 Avant, RS 7 Sportback en RS Q8 zijn op papier bovendien milde hybrides, door de toevoeging van een 48 volt-systeem.
De komende jaren worden die elektromotoren steeds groter, want een groot deel van de RS-modellen van Audi zullen in de nabije toekomst een PHEV zijn. Binnen vier jaar zegt Audi al de helft van het RS-gamma te hebben geëlektrificeerd. Rond het jaar 2026 zal dat zelfs voor 80 procent van de performance-modellen gelden. In 2030 zal elke Audi RS dan een plug-in hybride of volledig elektrisch model zijn.
Elektrificatie versnelt zich
Audi is zeker niet de enige fabrikant die een datum plakt op het einde van de verbrandingsmotor. Volvo, Mini, Jaguar, Bentley en onlangs nog Fiat hebben aangegeven rond het jaar 2030 volledig elektrisch te zijn. Dat is uiteraard een reactie op de ban van verbrandingsmotoren door verschillende regeringen. Steeds meer Europese landen staan vanaf 2030 namelijk geen elektrische auto’s meer toe en dus moéten fabrikanten wel de omslag maken.
Jaguar was vorig jaar een van de eerste fabrikanten die reageerde op het nieuws dat er in het Verenigd Koninkrijk vanaf 2030 geen verbrandingsmotoren meer worden toegelaten. De Britse fabrikant wil vanaf 2025 enkel nog elektromodellen op de markt brengen. Ook Bentley heeft al aangekondigd vanaf 2030 volledig elektrisch te gaan. Honda gaf onlangs nog aan ‘pas’ in 2040 volledig elektrisch te gaan.
Laatste Mini
In 2025 zou de allerlaatste Mini met een verbrandingsmotor op de markt komen en twee jaar later moet al de helft van de Mini-afzet bestaan uit elektrisch aangedreven types. De elektrische Mini nam een percentage van 6% van de totale Mini-verkoop van 2020 voor zijn rekening.
Volvo maakte eerder dit jaar ook al bekend vanaf 2030 volledig elektrisch te zijn. De C40 is het tweede elektrische Volvo-model. Bovendien gaat Volvo de C40 alleen online aanbieden. Dat geldt tevens voor alle modellen na 2030, zo gaf de autobouwer aan. Het merk wil de aankoop van een auto simpeler maken. Dealers blijven nodig voor de aflevering en service van de auto’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Geen diesel! Geen SQ5! Nieuwe Audi Q5 alleen als plug-in naar Nederland
-
Audi belooft dat nieuwe RS3 beter is dan ooit: dit is er veranderd
-
Waarom je bij de Audi A6 E-Tron niet moet bumperkleven.
-
Oef! Het dashboard van de Audi A5 is niet mooi zonder passagiersdisplay
-
Voor 15.000 euro heb je deze serieuze premium-occasion