Ook Audi Q3 gaat aan de stekker, maar levert ook flink in
Audi voorziet de Q3 en Q3 Sportback vanaf volgend jaar van een plug-in hybride aandrijflijn. Door die stekker moet-ie echter ook flink wat inleveren.
De plug-in hybride is heet, vooral in Nederland. Enerzijds zorgt zo’n aandrijflijn vaak voor een hoop vermogen door de toevoeging van een elektromotor, anderzijds is de CO2-uitstoot – op papier – een stuk lager. En da’s gunstig voor de Nederlandse koper, want die moet immers een bpm-bedrag betalen dat is gebaseerd op die CO2-uitstoot. Die is lager, en dus wordt de dure techniek van een plug-in hybride in ons land opgevangen met een lager bpm-bedrag en dus een lagere nettoprijs. Audi voorziet z’n grote Q-modellen al langer van een dergelijke aandrijflijn, en vanaf januari 2021 volgt ook de Q3.
Aandrijflijn Q3 PHEV
Die is dan namelijk leverbaar als 45 TFSI e. De aandrijflijn van de modellen (zowel de reguliere Q3 als de Sportback is leverbaar als PHEV) bestaat uit een 1,4-liter TFSI, die is gekoppeld aan een in de standaard zestraps automaat geïntegreerde elektromotor. Laatstgenoemde unit haalt z’n stroom uit een accupakket van 13 kWh. Samen zijn ze goed voor een systeemvermogen van 245 pk (180 kW) en een maximaal koppel van 400 Nm. Goed voor een 0-100 km/h-sprint in 7,3 seconden. De topsnelheid bedraagt 210 km/h. De 13 kWh-accu is goed voor een elektrisch bereik van zo’n 50 kilometer volgens WLTP. Daarmee is het overigens de sterkste ‘reguliere’ Q3, want de 45 TFSI zonder elektrohulp heeft een vermogen van 230 pk (169 kW).
De techniek van Audi zorgt ervoor dat die aandrijflijn zelf altijd de beste keuzes maakt. Het werkt samen met de data uit het navigatiesysteem, zodat de auto zelf z’n snelheid aanpast bij het naderen van bochten of rotondes. Uiteraard kan de bestuurder ook zelf het heft in handen nemen door het batterijniveau op hetzelfde peil te houden, of deze door de verbrandingsmotor te laten opladen. Dat laatste kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld elektriciteit nodig hebt om een emissiezone in te rijden, maar is natuurlijk tegelijkertijd een beetje als dweilen met de kraan open. Wie de Q3 45 TFSI e aan de stekker hangt, kan met maximaal 3,5 kW laden. Het duurt dan zo’n 3 uur en 45 minuten om de accu volledig op te laden.
Inleveren
Toch levert de Q3 PHEV ook wat in, zoals we al schreven. In de bagageruimte, om precies te zijn. De reguliere modellen slokken 530 liter op, maar nemen 1525 liter tot zich als de bank is omgeklapt. Door de toevoeging van het batterijpakket onder de bagageruimte, kan de PHEV-variant van de Q3 maar 380 liter meenemen. Da’s een flink verschil van 150 liter ten opzichte van het reguliere model. Klap je de bank om, dan blijft het volume steken op, je raadt het al, 1375 liter. Een belangrijk punt om rekening mee te houden, dus.
De nieuwe Q3 45 TFSI e staat vanaf januari 2021 bij de Nederlandse dealers. Prijzen maakt Audi in een later stadium bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8