Ook Bentley Continental GT krijgt stekkeraansluiting
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbentley-continental_gt_v8_convertible-4.jpg)
Met de Bentayga bracht Bentley zijn eerste model met een stekkeraansluiting en die plug-in hybride-aandrijflijn heeft inmiddels zijn weg naar ook de Flying Spur gevonden. Daar blijft het niet bij. De motorisering komt ook nog in de Continental-familie te hangen.
Bentley stapt over op volledig elektrisch aangedreven modellen
Bentley ziet de introductie van de plug-in hybride-aandrijflijn als de weg naar een volledig elektrisch aangedreven modellengamma, zoals dat er in 2030 moet staan. Met de stekkerhybrides kunnen de gefortuneerde klanten van het prestigieuze merk alvast wennen aan het stekkeren. De autobouwer claimt dat de klanten dat ook doen. Zo’n 90 procent van de Bentayga-klanten legt dagelijks voor een enkele rit gemiddeld slechts 50 kilometer af. Een groot deel van die afstand wordt elektrisch afgelegd, aangezien de actieradius van de plug-in hybride-aandrijflijn eenzelfde afstand bedraagt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FContinental-GT-Speed-Convertible-1.jpg)
Potentere V6-PHEV
De Bentayga was het eerste Bentley-model met een stekkerpoort in de flank. De Flying Spur is nu de tweede. De sportsedan neemt de complete aandrijflijn één-op-één over. Voorin hangt dus een 2,9 liter V6-motor. Tussen de motor en de transmissie monteert het merk een elektromotor. Het levert een systeemvermogen op van 544 pk en een koppel van 700 Nm. De V6-motor zelf is 416 pk sterk. Dat is meer dan de krachtbron in de Porsche Panamera, waarvan Bentley de aandrijflijn overneemt. In de Duitser is de motor goed voor 330 pk. Het koppel bedraagt 450 Nm, maar voor Bentley is er 100 Nm extra voorhanden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FContinental-GT-Speed-1.jpg)
Elektroplatform van Audi
Bentley werkt al aan de Continental GT Hybrid en Continental GTC Hybrid. Ook in deze tweedeursmodellen kiest het merk voor de sterkere variant. Dat de Continental en Flying Spur de aandrijflijn van de Porsche Panamera krijgen is overigens logisch. De modellen zijn ontwikkeld in samenwerking met de Duitse sportwagenbouwer, die tijdens het ontwikkelingsproces de scepter bij Bentley zwaaide. Inmiddels valt Bentley onder de paraplu van Audi. De opvolgers van de Continental, Flying Spur en Bentayga krijgen zodoende een fonkelnieuw platform van Audi. Voor dat spiksplinternieuw ontworpen platform heeft Bentley inmiddels zijn eisenpakket aan het overkoepelende zustermerk doorgegeven. In 2025 komt het eerste elektromodel van Bentley.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had