Ook elektrische Maserati’s vanaf 2025: Stellantis gaat CO2-neutraal
Autogigant Stellantis heeft gistermiddag in Amsterdam een strategisch plan voor de lange termijn uiteengezet onder de naam “Dare Forward 2030”. Het is de bedoeling dat het concern vanaf dat jaar enkel nog CO2-neutrale voertuigen levert in Europa. Naast deze ambitie hebben ze nog een aantal andere doelstellingen kenbaar gemaakt. Met deze plannen wil Stellantis de omzet in 2030 verdubbelen tot zo’n 300 miljard euro.
CO2-neutraal
Hoogstwaarschijnlijk geen Maserati met een conventionele V8 meer vanaf 2030. Het bedrijf streeft ernaar om vanaf het eind van dit decennium alleen nog maar BEV’s te verkopen aan Europese klanten. Een logische stap als je weet dat onder andere Renault, Mini en Volvo uitsluitend nog EV’s lanceren vanaf dat moment. Het complete aanbod van Maserati’s moedermerk Stellantis moet tegen die tijd 75 compleet elektrische modellen omvatten. Het is de bedoeling dat er over aan het eind van het decennium jaarlijks 5 miljoen EV’s over te toonbank gaan.
In de ‘premium’ en ‘luxe’ segmenten zal deze transitie nog sneller gaan plaatsvinden. Auto’s die hier onder vallen zullen vanaf 2025 volledig CO2-neutraal zijn, zo geeft Stellantis aan. Het concern plaatst Masterati in het luxe-segment terwijl Alfa Romeo, Lancia en DS onder ‘premium’ vallen. Naar verwachting zal de omzet binnen deze segmenten verviervoudigen.
Daarbij streeft Stellantis er naar om de instapdrempel voor de wereld van elektrisch rijden kleiner te maken. Ze hebben namelijk voorgenomen om de kosten van EV’s met 40% te gaan verlagen. Nu ja, ze komen met een goedkoper model.
Elektrische Amerikanen
In de Verenigde Staten hanteert het concern andere maatstaven op het gebied van CO2-neutraliteit. Daar is het content als de helft van de verkoop tegen 2030 uit BEV’s bestaat. Om dat te bewerkstelligen lanceert het bedrijf een aantal nieuwe modellen voor de diverse Amerikaanse merken. Jeep krijgt een volledig elektrisch aangedreven model, al is die auto hoofdzakelijk voor Europa bedoeld. De Jeep zou op basis van z’n uiterlijk in ieder geval prima mee kunnen op de Europese wegen. Veel wordt er niet over losgelaten. Wat wel duidelijk is, is dat de compacte B-SUV begin 2023 op de markt zal verschijnen. Daarnaast kunnen we in 2024 een offroader en een ‘lifestyle family SUV’ verwachten. Daarnaast wordt ook een Ram 1500 ‘geteased’, maar dat model komt er voor hoofdzakelijk Amerika. We kunnen in totaal meer dan honderd nieuwe modellen verwachten in de komende acht jaar.
Waterstof
CEO Carlos Tavares maakt tijdens de presentatie kenbaar dat Stellantis zich niet alleen bezig houdt met het produceren van conventionele EV’s. “We zijn een voorloper op het gebied van waterstof. Elektrische voertuigen met brandstofcellen voldoen aan de eisen van commerciële voertuigen.”
Eind 2021 leverde Stellantis hun eerste commerciële voertuigen op waterstof. Waaronder de Citroën Jumpy, Opel Vivaro en de Peugeot Expert. “De initiële feedback is uitstekend. Dankzij de mogelijkheid om binnen drie minuten te kunnen bijtanken en de actieradius van zo’n 400 kilometer. We hebben al aardig wat orders”, aldus Tavares. Momenteel levert Stellantis zo’n duizend voertuigen op waterstof per jaar. Vanaf 2024 moeten dit er meer dan tienduizend per jaar gaan worden. Bovendien blijft het als het aann Stellantis ligt niet alleen bij bestelauto’s. Momenteel onderzoeken ze de mogelijkheden om hun waterstoftechniek uit te bereiden naar vrachtwagens.
Software
Naast hun innovatie op het gebied van CO2-neutraliteit richten ze ook hun pijlen op softwaregebied. Tavares kondigt aan dat Stellantis drie nieuwe softwareplatformen introduceert. Eén van die platformen, STLA AutoDrive, gaat volgens de CEO in 2024 level 3 autonoom rijden mogelijk maken. Op dit vlak werkt Stellantis nauw samen met BMW. Eind dit jaar kunnen wel mogelijk al ‘handsfree’ achter het stuur zitten aangezien STLA AutoDrive dan level 2+ autonoom rijden beschikbaar maakt. Deze ontwikkelingen passen perfect in de nieuwe visie van het concern. “We worden steeds sneller een tech bedrijf op basis van mobiliteit”, aldus Carlos Tavares.