Ook Pininfarina gaat zich bezighouden met beresterke elektrische pick-up
Wie Pininfarina zegt, denkt waarschijnlijk al snel aan bloedmooie Ferrari’s van weleer. Maar het beroemde designhuis gaat zich nu ook wagen aan een ruim 1000 pk sterke pick-up van Hercules, een Amerikaanse startup.
Pininfarina zal dankzij de deal met de startup uit Detroit aan de slag mogen met de Hercules Alpha, de elektrische pick-up die het startsignaal moet zijn voor het Amerikaanse bedrijf. Het blijft niet beperkt tot dat ene model, want Pininfarina mag daarna ook andere projecten onder handen nemen.
Vier motoren
Vanaf 2022 moet de Hercules Alpha op de markt verschijnen, al moeten we dat eerst nog maar eens zien. De Amerikanen beloven een systeemvermogen van meer dan 1000 pk, dat door vier elektromotoren wordt geproduceerd.
Zware strijd in elektrische pick-ups
Iedereen in de Verenigde Staten lijkt momenteel een elektrische pick-up te willen bouwen. Ford, Tesla en Hummer zijn enkele spelers, maar daar voegt het kersverse Hercules zich dus nu ook bij. Allen strijden ze om de eer om als eerste zo’n volledige elektrische en tevens beresterke pick-up op de markt te brengen, waarbij Ford met de F-150 Lightning de grootste kanshebber lijkt. Dat bedrijf heeft op dit moment de concreetste plannen voor productie, daar de F-150 vanaf de lente 2022 in de showroom moet staan. Dat is dan uiteraard in de Verenigde Staten.
Tesla, maar ook Hummer, Rivian, GMC, Canoo en Fisker zijn bezig met een elektrische en krachtige pick-up, maar enkel GMC/Hummer en Ford hebben dus concretere plannen getoond. Rivian zou dit jaar al de R1T uitleveren, maar het is tot op heden stil rondom de levering van dat model. Het is dus afwachten wie de eretitel ‘eerste’ op zijn fabriek mag plakken.
Problemen voor andere startup
Voor een andere startup in deze wereld van elektrische trucks, die het wel even zou opnemen tegen de Tesla Cybertruck, Lordstown, lijkt het doek al te vallen voordat zij aan de productie van de Endurance kunnen beginnen. Zij zouden oorspronkelijk vorig jaar al met de elektrische truck komen, maar vanwege financiële problemen kwam het er maar niet van. De problemen stapelden zich onlangs nog eens op. De CEO en financieel directeur van dat bedrijf stapten op temidden van een internationaal onderzoek naar de praktijken van de startup. Lordstown zou haar investeerders hebben misleid door de aantallen reserveringen hoger te doen lijken dan het geval was.
Ook zou de tijdlijn voor de productie van de elektrische pick-up te optimistisch zijn geweest en kon het nog jaren duren voordat er een op de markt zou komen. Dat kwam allemaal boven door Hindenburg Research, een investeringsonderzoeksbureau. Een van de andere beweringen die Hindenburg deed, was dat de eerste testrit op de openbare weg binnen tien minuten in een autobrand eindigde. Het aandeel daalde aanzienlijk na dat onderzoek. Dat zij nota bene zelf aankondigden te vrezen voor hun bestaan zorgde uiteraard ook niet voor groene cijfers op de beurs.