Ook toekomstige stekker-Volkswagens kunnen niet supersnel laden
De Volkswagen Group heeft enkele details bekendgemaakt van zijn toekomstige MEB+-platform. De nieuwe elektrische architectuur zou garant staan voor een actieradius van maximaal 700 kilometer en een laadsnelheid van 200 kW.
Bezitters van een Audi Q4 E-Tron, Cupra Born, Skoda Enyaq iV, Volkswagen ID.3, ID.4 of ID.5 weten vast niet dat hun auto op het MEB-platform van de Volkswagen Group staat. Het interesseert ze ook niet, waarschijnlijk.
Modulair MEB-platform voor de hele Volkswagen Group
Het MEB-platform is modulair, speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s en wordt door veel merken binnen de Volkswagen Group gebruikt. Over een paar jaar krijgt het een flinke update.
Ook het toekomstige MEB+ kan niet supersnel laden
MEB+ noemt Volkswagen de nieuwe architectuur, die door de toepassing van verbeterde batterijen een groter bereik mogelijk moet maken dan nu (straks tot 700 kilometer). Snelladen kan momenteel tot 135 kW. Dat gaat omhoog naar 175 – 200 kW.
Prima. Snelladen doe je als elektrische rijder toch niet zo veel, aangezien het hartstikke duur is. Volkswagen zit met 200 kW dan ook niet in de snellaadtop. De Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en Tesla Model 3 halen respectievelijk 220, 240 en 250 kW.
De Volkswagen Group bouwde 670.000 MEB-auto’s
De Volkswagen Group meldt dat er tot nu toe 670.000 MEB-auto’s zijn geproduceerd, waarvan 500.000 voor het Volkswagen-merk. Om dat in perspectief te plaatsen: in 2021 bouwde de groep in totaal 8,3 miljoen voertuigen.
Volgende Volkswagen Golf wordt elektrisch, ondanks bestaan ID.3
Overigens blijft het MEB-platform niet puur een Volkswagen-aangelegenheid. Ford heeft een overeenkomst met de Volkswagen Group gesloten en gaat voor aankomende stekkermodellen de modulaire architectuur van de concurrent gebruiken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief