Coen Grutters
Coen Grutters Nieuws 2 apr 2025
Leestijd: 1 minuut

Ook veel zakelijke rijders verliezen nu interesse in elektrische auto

Het gaat niet al te best met de EV-verkoop. Ook de zakelijke markt lijkt nu interesse in de elektrische auto te verliezen.

Eerder bleek de vraag naar elektrische auto’s onder particulieren flink tegen te vallen. Een groot deel zou zelfs overwegen terug te keren naar een brandstofauto. Het was vooral de zakelijke markt die ervoor zorgde dat het aandeel EV’s onder nieuw verkochte auto’s nog toenam, maar ook daar lijkt nu een verandering plaats te vinden.

Groei laadpassen voor elektrische auto neemt af

De EV-groei op de zakelijke markt lijkt immers in te kakken. Laad- en tankpasaanbieder MultiTankcard zag vorig jaar nog een stijging van 20 procent bij zijn EV-passen, dit jaar is die groei gedaald tot een miezerige 2 procent.

“De markt lijkt een pas op de plaats te maken,” stelt MultiTankcard-directeur Patrick Roozeman. Dit zou volgens hem het gevolg zijn van onzekerheden rond de elektrische auto, zoals hogere wegenbelasting voor EV’s, zorgen over restwaarde, de komst van nieuwe budgetmodellen en het uitstel van Europese CO2-regelgeving. “Zakelijke rijders wachten de ontwikkelingen af voordat ze overgaan tot nieuwe investeringen in elektrische mobiliteit.”

Hybrides populairder

Dit leidt ertoe dat de hybride juist aan populariteit wint onder zakelijke rijders. Ook op de tweedehandsmarkt zijn hybrides steeds gewilder en laten kopers de EV links liggen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.