Ook viercilinder voor de grote Mercedes-AMG SL?
Vraag Mercedes-AMG met welke motoren de fonkelnieuwe SL leverbaar wordt en het antwoord luidt een 4.0 V8 met naar keuze 476 pk of 585 pk. Naast deze 55- en 63-uitvoeringen komen echter nog meer krachtbronnen. De instapmotor zou zelfs een viercilinder zijn!
Voor het ontwerp van de kakelverse SL liet Mercedes-ontwerpbaas Gordon Wagener zich inspireren door de allereerste SL, de 300 SL Gullwing, wat is terug te zien in onder andere de sterk afgeronde achterzijde. Maar het lijkt erop dat ook de techneuten van de Duitse autobouwer de geschiedenisboeken erbij hebben gepakt. De basismotor voor de nieuwe 2+2-softtopcabriolet wordt namelijk een viercilinder. Naar verluidt gaat Mercedes-AMG de geëlektrificeerde vierpitter, zoals die spoedig in de nieuwe C-Klasse wordt geïntroduceerd, ook in de Sport Leicht toepassen. De fabrikant zelf laat er nog niet over los.
Elektro-ondersteuning
Het gaat om de 2,0-liter viercilinder-benzinemotor, intern M254 genaamd. Deze krachtcentrale beschikt over een turbo en – dankzij een 48V-boordsysteem – een elektrische turbo. Aan het blok koppelt de fabrikant een potente elektromotor. Volgens insiders reikt de krachtcentrale tot 390 pk, inclusief het vermogen dat voortkomt uit de elektrocentrale.
Of en wanneer de basismotorisering verschijnt, is nog niet bekend. De autobouwer brengt eerst de Mercedes-AMG SL als 55 en als 63 op de markt. Later komen andere versies, waarvoor de fabrikant al namen heeft gereserveerd. De Duitsers kunnen ook SL 43, 53 en 73 gebruiken, want die aanduidingen zijn tegelijk met SL 55 en SL 63 geregistreerd. Dat betekent niet dat die types er ook komen. Soms worden namen uit voorzorg vastgelegd.
Ook opvolger AMG GT Roadster
De levering van de SL start in april. De vorige generatie is dan alweer twee jaar uit productie. Met de nieuwe editie neemt het merk dan ook afstand van zijn voorganger. Ten eerste is het type voor het eerst onder supervisie van AMG ontwikkeld en verschijnt dan ook louter in AMG-trim. Ten tweede keert de softtop en tweede zitrij in het model terug. Ten derde kiest Mercedes-AMG voor een compleet nieuwe architectuur, bestaande uit een mix van magnesium, aluminium en staal. De fabrikant claimt een 18 procent stijvere koets in vergelijking met de GT Roadster, die door de komst van de nieuwe SL het veld ruimt. De nieuweling is 7 cm langer, 4 cm breder en 5 cm hoger. Hij is 4,70 meter lang.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto