Ook Volkswagen aan de slag met bouw van gigafabriek
Volkswagen is aan de slag gegaan met de bouw van zijn eerste eigen accufabriek. Het Duitse autoconcern zet de fabriek nabij de stad Salzgitter neer, waar al een fabriek van Volkswagen staat. De EV’s van de Volkswagen Groep zullen voorzien worden van de batterijen die hier in elkaar gezet worden.
In totaal heeft het bedrijf 20 miljard euro vrijgemaakt om meerdere Europese accufabrieken op poten te zetten.
Eerste steen is al gelegd
De bouw is officieel begonnen. Het dochterbedrijf van Volkswagen genaamd PowerCo, is verantwoordelijk voor de bouw van de giga-fabriek en legde de eerste steen alvast klaar in bijzijn van Bondskanselier Scholz en CEO Herbert Diess.
Scholz nam de gelegenheid om te verklaren dat het essentieel is om ervoor te zorgen dat autofabrikanten minder afhankelijk worden van Aziatische toelevering als het op batterijen aankomt. Deze fabriek is wat dat betreft een stap in de goede richting.
Vanaf 2025
De productie zal van start gaan in 2025 waarna er afgerond 5000 personen zullen werken. Het streven van Volkswagen is om de fabriek in Salzgitter in te zetten voor de batterijproductie voor ruim 500.000 EV’s op jaarbasis.
De expansie van Volkswagen op het gebied van accufabrieken zou wel eens snel kunnen gaan. Het bedrijf heeft namelijk al verschillende locaties op het oog waar de volgende fabrieken gebouwd kunnen worden. Zo heeft het Zweden en Spanje in het vizier, maar de fabrikant ziet ook wel heil in de Verenigde Staten.
Nog meer accufabrieken
De bouw van accufabrieken neemt gestaag toe. De autowereld gaat CO2-neutraal en doet dat het liefst met batterijen van eigen makelij. Daarvoor moeten natuurlijk fabrieken gebouwd worden en dat is precies waar veel fabrikanten mee bezig zijn. Zo opende Mercedes half maart de deuren van zijn eerste accufabriek in de Verenigde Staten. Ook Hyundai kondigde kortgeleden aan zich voor te bereiden op het bouwen van een accufabriek in de VS. Zelfs minder grote namen zoals Vinfast werken hard aan hun eigen voorzieningen. Nu mag Volkswagen zich dus aan dat lijstje toevoegen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten