Op deze elektrische pick-up kun je een heel flatgebouw laten vallen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2Ftoyota_epu_6.jpeg)
De Toyota Hilux heeft een ijzersterke reputatie. Hij is met geen mogelijkheid kapot te krijgen, bewees een zeker tv-programma, daarom is de pick-up zo populair in Afrika en Australië.
Dit studiemodel van Toyota is een voorproefje van de elektrische Hilux. En dat schept hoge verwachtingen, aangezien de mannen van Top Gear jaren geleden al hebben bewezen dat dat model onverwoestbaar is.
Onverwoestbare pick-up
Toyota moet er dus voor zorgen dat deze EPU, zoals de concept car heet, nog steeds werkt als er een flat op is gevallen. Clarkson en de mannen lieten immers een gebouw instorten op een Hilux, die erna gewoon startte.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2Ftoyota_epu.jpeg)
Aflopende neus
De EPU heeft geen ladderchassis, zoals de meeste andere pick-ups, maar een moderne monocoque. In de lengte meet de auto ruim 5 meter en daarmee is hij iets korter dan de Hilux. Specs zijn niet bekend.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2Ftoyota_epu_2.jpeg)
Opvallend aan de Toyota is de aflopende neus (er hoeft geen motorblok voorin) en de laadbak, die via een luik in verbinding staat met de cabine. Langere ladingen kunnen zo deels in het interieur liggen.
Half ‘yoke’-stuurtje
Toyota onthult de EPU op de autoshow van Tokio, die deze week wordt gehouden. Het model lijkt klaar voor productie, al lijkt het dashboard toekomstmuziek, met een half ‘yoke’-stuurtje.
Waarom iets verbeteren wat geen verbetering nodig heeft? Een rond stuur werkt al meer dan een eeuw uitstekend, maar Tesla en Toyota hebben het toch nodig gevonden om met iets anders te komen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2Ftoyota_epu_26.jpeg)
Bij Tesla werkt de ‘stuurknuppel’ voor geen meter. Je moet in bochten gewoon overpakken en grijpt dus vrij makkelijk mis. Toyota pakt het handiger aan, met een steer-by-wire-systeem met variabele overbrenging.
Lees ook:
Ook interessant
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
Toyota wil Amsterdam-Zuid uit de Biro halen met deze FT-Me
-
Toyota C-HR ineens elektrisch: dit is de nieuwe +
-
Toyota bZ4X: grotere accu, betere laadprestaties en meer vermogen
-
Covermodel: Toyota Corona – pretentieloze proto-Japanner
-
Deze grote premium-SUV’s met V8 zijn als occasion best betaalbaar
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Deze occasion in de Golf-klasse is megazuinig en gaat niet kapot
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Dit is waarom de Toyota Urban Cruiser jou zo bekend voorkomt
-
Toyota brengt legendarisch model terug