Op elektrisch avontuur met de Porsche Mission E Cross Turismo
Porsche houdt het niet bij één elektrische concept car. Op de Autosalon van Genève trekt het merk nu het doek van de tweede, de Porsche Mission E Cross Turismo.
Cross Turismo
Dikke zwarte spatbordranden, verhoogde ophanging en knalblauwe 20 inch wielen. De tweede elektrische concept car van Porsche is een stuk minder serieus dan de eerste. Toch is de aandrijflijn vrijwel identiek, want ook de Porsche Mission E Cross Turismo krijgt vierwielaandrijving, 600 pk en een groot accupakket in de bodem. Met een lengte van 4,95 meter is hij tien centimeter langer dan de Mission E, maar nog altijd niet zo lang als een Panamera. Die auto is namelijk nog eens tien centimeter langer dan deze Cross Turismo. Ondanks dat hij hoger op zijn poten staat, is de elektrische concept car nog altijd maar 1,42 meter hoog. Inderdaad, precies de hoogte van een… Panamera. Om even duidelijk te maken hoe ‘hoog’ deze auto is, een Porsche Macan is een dikke twintig centimeter hoger.
Sprinten
Ondanks dat hij hoger is, doet de Porsche Mission E Cross Turismo qua prestaties niet onder voor zijn lage broer. Tenminste, in de sprint. In 3,5 seconden kan hij naar 100 km/h sprinten. Daarna begint de luchtweerstand een rol te spelen, maar nog altijd kun je binnen twaalf seconden naar 200 km/h snellen. Overigens moet hij ook heel behoorlijk een bocht door kunnen, want naast zijn lage zwaartepunt heeft de auto ook vierwielbesturing. Op hoge snelheid sturen de achteste wielen mee met de voorwielen en bij lagere snelheden sturen ze tegen om hem een dynamischer weggedrag te geven. Daarnaast beschikt hij over actieve stabilisatie, zodat hij minder overhelt.
Snelladen
Porsche doet geen uitspraken over de grootte van het accupakket en ook niet over de totale range. Wel laat het merk weten dat je na 15 minuten laden aan een 800V-snellaadsysteem zo’n 400 kilometer moet kunnen rijden. Wij rekenen op hetzelfde accupakket als in de Mission E. Die auto krijgt een range van minimaal 500 kilometer. Deze Cross Turismo zou daar niet veel voor onder moeten doen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto