Opel laat glimp nieuwe Astra zien, maar hier is-ie al helemaal
Groot nieuws voor Opel dit jaar, want de Duitse fabrikant stelt een compleet nieuwe Astra voor. Het laat nu al details van de auto zien, die wij je al in vol ornaat kunnen tonen.
Oke, we zijn niet stiekem de designafdeling van Opel binnengelopen om daar wat schetsen van een bureau te pakken. Het gaat om een illustratie van een autotekenaar, die al voorspelt hoe de Astra eruit komt te zien. En het leuke is: koppel de officiële afbeeldingen van Opel aan de hier getoonde illustraties, en je hebt al een heel goed beeld van hoe de nieuwe Astra oogt.
Uiterlijk nieuwe Opel Astra
Laten we even beginnen bij de officiële afbeeldingen. Daarop zien we de koplampen van de gloednieuwe Astra, die passen in de kersverse designfilosofie van de Duitsers. Want ook het Vizor-front, zoals we al hebben gezien op de vernieuwde Crossland en volledig nieuwe Mokka, keert op de langverwachte C-segmenter terug. Het betekent een hoekig front met smalle led-verlichting, die de nieuwe Astra een heel modern uiterlijk geven. Al met al kun je door de afbeelding van Schulte Design een goed beeld krijgen van hoe de nieuwe Astra zal smoelen, want ook op die illustratie zie je duidelijk het nieuwe Vizor-gezicht van Opel.
Van de achterzijde zien we nog geen beelden. Wel meldt Opel dat de typeaanduiding ook nu centraal onder het logo op de achterklep zal plaatsnemen. Dat is ook zo bij de nieuwe Mokka.
Afmetingen nieuwe Astra
Over de maatvoering kunnen we wel een gokje wagen. De technische broer van de Astra, de Peugeot 308, heeft zich namelijk ook al laten zien. Die meet nu 4,36 meter in de lengte, en heeft een flinke wielbasis van 2,68 meter. De vorige generatie Astra was iets groter en ruimer dan de 308, dus mogelijk dat dat voor deze generatie opnieuw geldt.
Fysieke knoppen
In de derde generatie staan de infotainmentvoorzieningen uiteraard centraal, met twee grote digitale schermen die de cockpit domineren. Over de grootte van het geheel zegt Opel nog niets, maar de schermen nemen plaats in één paneel, waarbij het rechter exemplaar iets meer naar de bestuurder toe is gekanteld. De Duitsers melden al dat ‘de fysieke bediening met verfijnd afgewerkte toetsen tot een minimum is beperkt’. Laten we hopen dat Opel z’n hoofd koel heeft gehouden en fysieke knoppen voor bijvoorbeeld de klimaatcontrole behoudt, zoals in de nieuwste Mokka. Het lijkt er deels op, gezien de fysieke knoppen die we onder het infotainmentscherm zien. Tegelijkertijd zien we óók de instellingen van de klimaatcontrole links bovenin het digitale scherm. Nog even afwachten, dus.
Opel meldt verder de aanwezigheid van een nieuw ontworpen stuurwiel, waarbij de spaken zijn gevuld met knoppen voor bijvoorbeeld de cruisecontrol en het infotainmentsysteem.
Qua carrosserievarianten hoeven we geen grote verrassingen te verwachten. Opel meldt namelijk dat de Astra weer als hatchback en stationwagon (Sports Tourer) verschijnt. Net als de recent voorgestelde Peugeot 308 dus, de broer van deze Astra. Opel stelt zijn nieuwe verkooptopper binnenkort volledig voor, waarna de productie dit jaar nog in Rüsselsheim start.
Op het gebied van aandrijflijnen kunnen we uiteraard benzine- en dieselmotoren verwachten, alsmede plug-in hybridevarianten. Die lepelt Peugeot immers ook in de 308 en dus is de PSA-bingokaart op voorhand al bijna volledig in te vullen. De bekende EMP-2-basis is immers klaar voor twee van die stekkervarianten, goed voor een systeemvermogen van 225 en 180 pk. Het accupakket meet – in de 308 en dus waarschijnlijk ook in de Astra – 12,4 kWh, goed voor zo’n 60 elektrische kilometers.
Dieselen
Verwacht verder in eerste instantie de bekende 1,2-liter driecilinder, goed voor 110 of 130 pk. Dieselen kan in eerste instantie enkel met de 1,5-liter viercilinder met 150 pk. Dit is dus enkel info die Peugeot voor de 308 heeft bevestigd, maar die Opel waarschijnlijk binnenkort ook voor de Astra wereldkundig maakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar