Opel Combo Tour is Duitse partner van Franse Berlingo
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F01-De-innovatieve-Opel-Combo-Tour-e1519037792926.jpg)
Na Citroën mag nu Opel zijn loot aan de nieuw bestelwagenstam van het PSA-concern presenteren. De Duitse divisie van de Franse onderneming presenteert de Combo. De auto verschijnt allereerst als personenuitvoering onder de naam Tour. Hij is er in twee maatvoeringen en met vijf tot zeven zitplaatsen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F01-De-innovatieve-Opel-Combo-Tour-1-e1519038667710.jpg)
De personenauto is de broer van de Berlingo van Citroën en van de binnenkort te lanceren Peugeot Partner. Om de consument niet één model onder drie labels te aan te bieden, krijgen de types een eigen gezicht. Zo is de Combo Tour tenminste van voren direct als Duitser te herkennen. Hij heeft opnieuw ontworpen koplampen, grille en bumperpartij. De grille beschikt over de opvallende chroomstrip op het rooster. En profil is er geen verschil tussen de drie, al kiest Opel wel voor een andere aankleding van de flanken. Waar de Berlingo een Airbump op de portieren heeft, heeft de Combo slechts een profiel, wat het grote oppervlak moet camoufleren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F04-De-innovatieve-Opel-Combo-Tour-1-e1519038616241.jpg)
Twee varianten
De drie staan allemaal op het EMPII-platform van PSA. Die bodemsectie is bekend van de Peugeot 308, Citroën C4 Picasso en Opel Grandland X. Voor de besteller is gekozen om hem in meerdere carrosserielengtes aan te bieden. In de standaardmaatvoering staan de kentekenplaathouders 4,40 meter uit elkaar. Wanneer voor de verlengde versie wordt geopteerd bedraagt de afstand 4,75 meter. De hoogte is in alle gevallen 1,80 meter. Binnen deze afmetingen biedt Opel de Combo Tour als zowel vijf- als zevenzitter aan. De korte versie heeft achter de tweede zitrij een laadvolume te bieden van 597 liter. De verlengde vijfzitter biedt ruim 850 liter aan bergruimte. Wanneer alleen de voorstoelen in gebruik zijn kan er 2.126 liter in de korte variant en 2.693 liter in de lange variant worden meegenomen. Optioneel is de leuning van de voorste passagiersstoel ook neerklapbaar. Overigens bestaat de tweede zitrij bij de marktintroductie uit een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank. Vanaf 2019 kan er centraal in de Combo Tour ook op losse stoelen (inclusief Isofix-bevestigingspunten) worden gezeten. Desgewenst zit je onder een groot panoramadak met elektrisch bedienbaar zonnescherm.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F14-De-innovatieve-Opel-Combo-Tour-1-e1519037880253.jpg)
Dakairbag
Opel gaat de Combo aanbieden met comfort- en veiligheidsverhogende zaken als verwarmde voorstoelen, verwarmbaar stuurwiel, parkeersensoren, verkeersbordherkenning, adaptive cruise control, head-up display, vermoeidheidsassistent en flessenhouders. In navolging van de Citroën C4 Cactus is de airbag voor de voorpassagier in het dak ondergebracht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F10-De-innovatieve-Opel-Combo-Tour-1-e1519038593638.jpg)
Motorenprogramma
Opel noemt nog geen motorenprogramma voor de Combo Tour. Voor de Berlingo zijn de krachtbronnen reeds aangekondigd. Aan de basis staat een 1.2-benzinemotor met turbo. Het blok is er met 110 en 130 pk. Daarnaast is er een 1.5-dieselmotor, waarvan de fabrikant drie configuraties beschikbaar heeft. De vermogens zijn 75, 100 en 130 pk. De prijzen zijn nog niet bekend.
LEES OOK: Kersverse Citroën Berlingo iets minder busjesachtig
Genève
De nieuwe Opel Combo Tour zal in de tweede helft van 2018 op de markt komen. Mocht u in de startblokken staan om de Combo Tour op de Autosalon van Genève te gaan bewonderen, dan heeft u pech. Opel neemt dit jaar niet deel aan de Zwitserse autotentoonstelling.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had