Opel Corsa-e en Mokka-e blijven Franse broertjes bij
Peugeot vergrootte onlangs de actieradius van de e-208 en e-2008. Die update heeft Duitsland ook bereikt, want Opel doet hetzelfde met de Corsa-e en Mokka-e.
Door een update en verbetering van de aandrijflijn meldde Peugeot onlangs al dat de actieradius van diens elektrische modellen is toegenomen. De Fransen meldden dat de modellen tot 8 procent verder komen op een lading stroom. In de praktijk komt dat neer op zo’n 25 kilometer.
Betere WLTP-waarden
Opel meldt nu hetzelfde, al vallen de cijfers wat lager uit. Het spreekt namelijk over een stijging van ongeveer 7 procent. Dat komt neer op 22 meer elektrische kilometers dan voorheen. De Mokka-e kan nu op papier tot 338 kilometer elektrisch rijden. Zijn kleinere broer, de Corsa-e, heeft een actieradius die nu 359 kilometer bedraagt.
Let wel: het gaat hier om theoretische WLTP-waarden. Het werkelijke bereik hangt af van allerlei situaties, zoals de buitentemperatuur en de zwaarte van de rechtervoet. Opel meldt overigens dat de verbetering vooral in de koude wintermaanden te merken is. Dat is onder andere te danken aan de toevoeging van een warmtepomp.
Waarom Opel plots geen Corsa en Mokka meer had – Sjoerds Weetjes #214
Citroën ë-C4
Nu DS, Peugeot en Opel de informatie over de verbeterde aandrijflijn van diens elektromodellen hebben gedeeld, is het wachten op een bericht vanuit Citroën. Die autobouwer biedt namelijk op exact hetzelfde platform de ë-C4 aan. Alle auto’s maken gebruik van dezelfde techniek. Op de vooras ligt een elektromotor met een vermogen van 100 kW en 260 Nm. De stroom wordt geleverd door een accupakket dat 50 kWh meet. Laden kan met een maximaal vermogen van 100 kW.
Stellantis, het moederbedrijf waar alle genoemde merken onder vallen, werkt overigens achter de schermen al aan een nieuw elektroplatform. Het gaat de basis vormen voor onder meer de elektrische versies van de nieuwe Peugeot 308, Opel Astra en DS 4. De Duitse fabrikant brengt de elektro-Astra in 2023 op de markt. Of die auto dezelfde vorm als de reeds voorgestelde Astra heeft, is onduidelijk. Mogelijk kiezen de fabrikanten, net als concurrent Renault, voor een geheel afwijkend elektromodel met dezelfde naam.