Opel-fabrikant Stellantis ziet synthetische brandstof als oplossing CO2-probleem
Stellantis is aan het testen met synthetische brandstoffen. De autofabrikant ziet e-fuel als een mogelijke oplossing voor de CO2-problematiek.
De naam Stellantis kennen de meeste autoliefhebbers wel. Het is een gigantische fabrikant van auto’s met merken als Opel, Peugeot en Fiat.
Stellantis ziet synthetische brandstof als oplossing
Stellantis is nu dus aan het testen met synthetische brandstof. Sterk nog, 28 soorten motorblokken die in Opels, Fiats en auto’s van andere merken liggen worden nu getest voor e-fuels.
Het gaat om motoren vanaf 2014. Als de synthetische brandstof werkt in combinatie met de motoren, kan het toegepast worden om maximaal 28 miljoen voertuigen van Stellantis. Wordt het in de bestaande auto’s toegepast, dan kan de totale CO2-uitstoot met 400 miljoen tot gereduceerd worden.
“We verdubbelen onze strijd tegen de opwarming van de aarde door koolstofneutrale brandstof te testen als aanvullende oplossing. (…) Hoewel we standvastig blijven in het uitvoeren van onze elektrificatiestrategie, moeten we ook slimme alternatieven vinden om de CO2-uitstoot van de 1,3 miljard bestaande ICE-auto’s”, aldus topman van Stellantis Carlos Tavares.
Ook diesels
Niet alleen benzineauto’s moeten met synthetische brandstof overweg kunnen, ook dieselmotoren moeten kunnen functioneren op de brandstof.
De vraag is of e-fuels echt de toekomst worden
Vooralsnog zijn synthetische brandstoffen duur en dus nog niet op grote schaal te produceren. Toch hopen veel liefhebbers dat e-fuel de toekomst wordt. Het zou immers een goede uitkomst zijn voor alle bestaande auto’s.
Daarbij hoeft er voor e-fuels niet een geheel nieuwe infrastructuur aangelegd te worden, wat wel het geval is bij waterstof en elektriciteit. Of de bijzondere brandstoffen ooit echt toegepast gaan worden, zal de toekomst uitwijzen.