Opel Grandland X ook met één elektromotor
De eerste stekkerversie van de Opel Grandland X staat nog niet bij de dealer of de tweede versie staat al klaar. Het verschil tussen de twee? Eén elektromotor.
Waar de reeds aangekondigde Grandland X Hybrid 4 -let op de toevoeging 4- over een elektromotor op zowel de voor- als achteras beschikt, daar krijgt de Grandland X Hybrid -dus zonder extra vermelding- louter een elektro-ondersteuning op de vooras. De voorste wielen krijgen tevens de trekkracht van de verbrandingsmotor te verwerken. Opel monteert een 1,6 liter viercilinder benzinemotor met turbo, die gekoppeld is aan een elektromotor. Het systeemvermogen van de motoren bedraagt 224 pk en het koppel ligt op 360 Nm.
Actieradius
De Opel Grandland X Hybrid is dankzij de aanwezigheid van een 13,2 kWh-batterij in staat om op puur elektrokracht te rijden. Dat kan over een afstand van 57 km. Door de elektrische actieradius bedraagt het gemiddeld brandstofverbruik volgens de WLTP-meting ongeveer 1,4 l/100 km, wat uiteraard een papierenwaarde is. Voor het rijden kan de bestuurder kiezen uit verschillende rijmodi, inclusief Electric en Hybrid. In de Sport-stand wordt optimaal gebruik gemaakt van de elektrokracht, zodat de sprint 0-100 km/h in 8,9 seconden kan worden voltooid. De topsnelheid ligt op 225 km/h.
Voorjaar leverbaar
Opel zal de Grandland X Hybrid dit voorjaar in de verkoop nemen. Het prijskaartje is nog niet bekend, maar zal spoedig volgen. De Grandland X Hybrid 4 komt iets eerder. Dat 45 mille kostende topmodel beschikt door de aanwezigheid van een extra elektromotor over een 300 pk sterke aandrijflijn. Hij legt de sprint 0-100 km/h in 7,0 seconden af en haalt een topsnelheid van 220 km/h. Door de onder de achterbank geplaatste batterij kent de Grandland X Hybrid 4-versie een kleinere brandstoftank ten opzichte van de reguliere benzineversies. Het scheelt tien liter, wat de tank 43 liter groot maakt.
Broedermodellen
De Opel Grandland X Hybrid deelt zijn aandrijflijn met de technisch identieke Peugeot 3008 en 5008, Citroën C5 Aircross en de DS 7 Crossback E-tense. De fabrikant kondigde de stekkerhybride alweer in de herfst van 2017 aan op de IAA-autoshow in Frankfurt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8