Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 1 dec 2021
Leestijd: 3 minuten

Opel laat met Astra Sports Tourer kopie van Peugeot 308 SW zien

Niet alleen met de vijfdeurs Astra, ook met de Astra Sports Tourer laat Opel duidelijk zien dat het familie van Peugeot is geworden. De fonkelnieuwe stationwagon neemt de complete maatvoering van zustermodel Peugeot 308 SW over. Het enige verschil is het ontwerp aan de binnen- en buitenzijde.

Trots als Opel op de kakelverse Astra is, schreeuwt het merk van de daken dat de nieuwe middenklasser in Duitsland is ontwikkeld. Maar de fabrikant had niet alle vrijheid tijdens het proces. Sterker nog, er waren een hoop restricties, want de Opel-techneuten en -ontwerpers kregen overduidelijk een kader waar binnen ze moesten blijven. Zet de Opel Astra Sports Tourer naast de 308 SW van Peugeot en je ziet overeenkomsten in de middensectie.

Eigen aankleding

Opel mocht zijn eigen carrosseriedelen tekenen, maar onderhuids was alles vastgelegd. Onderhuids in de zin van de technische basis, want het interieur heeft Opel wel degelijk zelf mogen aankleden. Peugeot en Citroën waren juist jarenlang wars van zichtbare overeenkomsten en de twee kozen voor eigen concepten. De basis delen de Astra en 308 niet alleen met elkaar, ook met de DS 4.

Bijna uitverkocht

Terug naar de nieuwste telg van de Astra-familie. De Sports Tourer wordt voorgesteld op het moment dat Opel de laatste exemplaren van de huidige Sports Tourer aan het bouwen is. De productieslots zijn voor de Nederlandse markt allemaal ingevuld. De onverkochte exemplaren steken spoedig de grens over. De importeur verwacht dat tegen de tijd dat de opvolger er is, het bestaande model is uitverkocht.

Fors langer

De nieuweling is fors langer dan zijn voorganger. Hij is bovendien langer dan de vijfdeursvariant, waarvan de levering nog van start moet gaan. In de lengte krijgt de Sports Tourer er 27 cm bij, wat hem precies 4,642 meter lang maakt. Breedte en hoogte zijn achtereenvolgens 1,860 en 1,480 meter. De nieuweling kent een wielbasis van 2,73 meter, wat 7 cm meer is dan voorheen en zelfs 5,7 cm meer is dan het vijfdeurs model.

De toegenomen maatvoering komt volledig de bagageruimte ten goede. De bak meet 608 liter en kan worden vergroot tot 1634 liter wanneer de achterbank wordt neergelegd. Die opgaves gelden niet voor alle motorversies. De uitvoeringen met plug-in hybride-aandrijflijn hebben hun lithium ion-batterij achterin liggen en dat slokt enkele liters aan laadruimte op. Het volume ligt in de stekkerversies op 548 liter in vijfpersoonsconfiguratie en 1574 liter met alleen de voorstoelen in stelling. De achterbank laat zich in drie delen in de verhouding 40:20:40.

Slimme laadvloer

Opel voorziet de nakomeling van de Car-a-van van een Intelli-Space. Deze niet voor de plug-in hybrideversie beschikbare laadvloer kan in één handbeweging een etage hoger of lager worden gelegd óf onder een hoek van 45 graden staan om zo de bagageruimte in tweeën te delen. Het bekende afdekscherm voor de bagageruimte past in de kelder van de laadruimte. Voor de bandenreparatieset heeft Opel een apart vak gecreëerd, zodat je in het geval van een lekke band niet eerst heel de laadruimte heeft uit te laden om bij het kitje te kunnen. Ook praktisch, de achterklep kan desgewenst met een voetbeweging onder de achterbumper automatisch openen of sluiten.

Motorenprogramma Opel Astra Sports Tourer

Onder de voorste klep ligt naar keuze een benzine- en dieselmotor. Het gaat om krachtbronnen met minimaal 110 pk en maximaal 180 pk. Laatstgenoemde is het systeemvermogen van de plug-in hybrideversie. De Opel koppelt de drie- en viercilinder standaard aan een handgeschakelde zesbak. Als alternatief is er een achttraps automatische transmissie, die alleen voor de topmotoriseringen beschikbaar is. De stekkerversie heeft een afwijkende automaat. Of ook de Astra Sports Tourer er met volledig elektrische aandrijving komt, is nog niet bekend. Voor de vijfdeurs is de aandrijflijn reeds aangekondigd.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.