Opel komt met elektrische opvolger van iconische Manta
Wie denkt dat de Opel Manta-e een studiemodel zonder boodschap is, heeft het mis. Het project dient ter inspiratie van Opels ontwikkelingsafdeling voor een sportief ogend model in de geest van de Manta. Net als de one-off krijgt het model een elektrische aandrijflijn.
Niet verwonderlijk, want het duurt nog even voordat de elektrisch aangedreven Manta GSe op de markt komt. En op het moment dat de auto er goed en wel is, stapt Opel over op louter elektrisch aangedreven modellen. Opel heeft zich ten doel gesteld om vanaf 2028 louter elektromodellen aan te bieden. Tenminste, in Europa. Dat heeft Opel-topman Michael Lohscheller bekend gemaakt, aldus het Duitse vakblad Automobilwoche. Vanaf 2024 zullen alle types over een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikken, inclusief de bedrijfswagens.
Retro-klassiekers
De Manta-e is een voortborduursel op de editie uit de jaren zeventig. Denk echter niet dat de fraaie sportcoupé zoals hierboven afgebeeld, z’n weg naar de showrooms vindt. Opel kiest voor een andere opzet, want het deelt beelden van een hoge crossover. Het gebruik van de Manta-naam is dus vooral een manier om mensen warm te maken voor een nieuw elektromodel, met de iconische sportcoupé uit het verleden heeft de auto waarschijnlijk weinig te maken. Het model draagt nu nog de naam Manta-e.
Opel is niet het eerste merk dat kiest voor een reïncarnatie van een belangrijk historisch model. Fiat ging de Duitsers voor met de 500E en Renault komt met een moderne interpretatie van zowel de 4 als de 5. Peugeot presenteerde alweer twee jaar terug de E-legend in de geest van de 504 Coupé. Het Franse merk, een zuster van Opel tegenwoordig, durft het vooralsnog niet aan om een dergelijk model in productie te nemen. De klassieke lijnen van populaire types van weleer moeten de autobouwers helpen om via jeugdsentiment de autokopers over te laten stappen in een elektro-auto. Lohscheller betitelt de Manta zelfs als “highly emotional”. Welke elementen van de originele Manta terugkeren, is voor nu nog onduidelijk. Feit is dat de nu getoonde auto een heel sterk concept-gehalte heeft, waar naar verwachting nog veel aan gaat veranderen.
Platform in ontwikkeling
De elektrisch aangedreven Manta moet halverwege dit decennium in de verkoop gaan. Over de technische kant van de auto, geeft Opel later meer prijs. Voor het model heeft Opel keuze uit meerdere platforms. De huidige architectuur vormt de basis van de Corsa-e en Mokka-e, maar drie andere platforms zijn momenteel in ontwikkeling. Welk platform het wordt, is afhankelijk van de grootte en positionering van de klassiek getinte elektro-auto. Ook speelt het continent van verkoop een rol. Van de STLA Small, STLA Medium, STLA Large en STLA Frame zijn de twee laatstgenoemde bodemsecties bedoeld voor de Amerikaanse markt.
EV-only in Europa
Steeds meer merken kiezen voor de Europese markt voor een leveringsprogramma met alleen elektrische modellen. Opel streeft naar 2028. Ford heeft 2030 aangegeven, net als Seat en Cupra. Audi volgt iets later. Zustermerken van Opel stappen eveneens over op alleen elektromodellen voor Europa.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8