Voor families met haast: Opel Zafira OPC vs. Ford Focus S-Max 2.5-20V Turbo
Wie op zoek is naar een uniek autoconcept, kan tegenwoordig beter op de occasionmarkt gaan rondsnuffelen. Voor een uitgestorven MPV met een dikke motor en écht sportieve aspiraties, bijvoorbeeld. Kies je dan voor een Opel Zafira OPC of Ford S-Max 2.5-20V Turbo?
Fotografie: Arno Lingerak
Die vraag stellen we onszelf in de nieuwe Autovisie Magazine, die sinds afgelopen donderdag in de winkels ligt. Het is en blijft namelijk een heerlijk gevoel om anderen er met een grijze muis of enorme familiewagen uit te rijden bij het stoplicht. Wil je dat onopvallend met een nieuwe auto doen, dan kun je dat eigenlijk alleen maar met een hoge plug-in hybride met een flinke elektromotor doen. Maar écht sportief zijn die auto’s niet. De Zafira OPC en S-Max 2.5-20V Turbo zijn dat wél.
Golf GTI
Dat steekt de Opel dan ook niet onder stoelen of banken. Een flink spoilerpakket, lichtmetalen sportwielen, OPC-logo’s én enorme uitlaateindstukken verraden dat dit geen normale Zafira is. Achter de honinggraat grille, die op het door ons gereden exemplaar helaas niet meer origineel is, schuilt een 2,0-liter turbomotor waar de mannen van het Opel Performance Centre destijds een dikke 241 pk uit wisten te persen. Niet zonder succes, want deze Zafira OPC was op de Nürburgring net zo snel als de Volkswagen Golf GTI (de vijfde generatie) uit die tijd.
De S-Max laat z’n spieren helemaal niet zien. Althans, Ford leverde die motorvariant destijds niet af met een specifieke aankleding, maar met pakketten die ook op reguliere modellen te bestellen waren. Zoals deze Titanium-uitvoering, bijvoorbeeld. Uitgeklopte wielkasten, luchtroosters op de flanken, een dubbele uitlaat: de S-Max ziet er fraai, maar zeker niet speciaal uit. Enkel de 2.5T-badges op de deurstrips verklappen dat deze MPV de fijne 2,5-liter vijfcilinder van Volvo in de neus heeft, goed voor 220 pk.
Autovisie Magazine
Kortom, Ford en Opel hadden hetzelfde doel met hun top-MPV’s: een auto bouwen voor families met haast. Maar dat zorgde (gelukkig) wel voor heel verschillende resultaten. In de huidige Autovisie lees je verder over deze twee power-MPV’s en hun karaktertrekken. Eén ding is zeker: ervaren moet je ze sowieso eens. Zo worden ze namelijk écht niet meer gemaakt.