Autovisie
Autovisie Nieuws 4 aug 2021
Leestijd: 2 minuten

Open Ferrari 296 GTS laat niet lang op zich wachten

De eerste exemplaren van de Ferrari 296 GTB moeten nog de productielijn verlaten, maar de Italiaanse sportwagenbouwer kijkt al naar de volgende carrosserievariant. De open uitvoering van de plug-in hybridesportwagen is aanstaande.

Zoals reeds aangekondigd in de exclusieve video over de Ferrari 296 GTB lieten gefortuneerde klanten van het Italiaanse merk zich al direct na de onthulling van de stekkerhybride inschrijven voor de open telg. De versie, die vermoedelijk GTS achter 296 krijgt, staat gepland voor 2022, het jaar waarin ook de levering van de 296 GTB van start gaat. De naam 296 GTS is heel voorspelbaar, maar het verleden wijst uit dat de Italianen weinig onderscheid maken in de naamgeving tussen verschillende carrosserievarianten. De 348 was er als TB, TS en als Spider, opgevolgd door respectievelijk GTB, GTS en Spider. De latere 355 droeg eveneens de namen GTB en GTS, waarbij de laatste letter het onderscheid tussen een coupé -berlinetta- en open versie -spider- maakte. Voor de 488 als coupé kwam Ferrari met de naamgeving 488 GTB, maar de open uitvoering heet 488 Spider.

Ferrari 296 GTS by Varrix
Ferrari 296 GTS by Varrix

Open en dicht

Ferrari gebruikt de naam GTB niet per definitie voor zijn modellen als er van de productlijn zowel een gesloten als open model komt. De 599 GTB Fiorano werd in het officiële leveringsprogramma alleen als coupé aangeboden. Voor de open tweezitter, een gelimiteerde uitgave, bedacht de autobouwer een unieke naam.

Maak kennis met de nieuwste stekker Ferrari, de 296 GTB

Onthulde Ferrari ‘Dino V6-Hybrid’ heet 296 GTB

Bevroren

De 296 GTS of 296 Spider staat klaar. De designafdeling bevroor het ontwerp alweer enkele jaren geleden. Het is nu aan de ontwikkelingsafdeling om de puntjes op de i te zetten, zodat volgend jaar de productie van start kan gaan. Sinds de 458 Spider kiest Ferrari voor zijn open volumemodellen voor een inklapbare hardtop. Het meervoudige daksysteem laat zich volledig elektrisch opvouwen en direct achter de twee stoelen, boven de motorruimte opvouwen. De achterruit is los van kapconstructie te bedienen, zodat het glasdeel ook fungeert als windschot, terwijl het bij gesloten dak ook geopend dak kan worden om meer frisse lucht in het leefcompartiment te laten doorstromen.

Ferrari 296 GTS by Varrix
Ferrari 296 GTS by Varrix

Aluminium dak

Ferrari zal het dak van aluminium vervaardigen om zo het hogere gewicht van de inklapbare hardtop te reduceren en het zwaartepunt naar beneden te brengen. Reken op een gewichtsverschil van minder dan 50 kg in het voordeel van de Coupé. Ga er vanuit dat in minder dan 15 tellen de 296 GTS transformeert van een coupé in een cabriolet. Ferrari’s designafdeling heeft de twee 296-types tegelijkertijd getekend, zodat de carrosserievarianten met gesloten dak niet veel van elkaar afwijken. Ferrari 296 GTB

 

Uitgebreid programma

Met de 296 GTS of 296 Spider erbij heeft Ferrari zijn meest uitgebreide modellengamma ooit. Aan de basis van de line-up staat de onlangs opgefriste Portofino M, gevolgd door de Roma. Daarboven staan de 812 Superfast en de 812 GTS, alsmede de gelimiteerde 812Competizione en 812Competizione A. Naast deze sportwagens levert Ferrari de middenmotorsportwagens F8 Tributo, F8 Spider, SF90 Stradale en SF90 Spider. Later volgt nog een SUV van de Italianen.

Foto’s Varryx

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.