Opgefriste Volvo XC90 is klaar voor zijn afscheid
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2F264054_Volvo_XC90_nog_luxer_schoner_en_veiliger.jpg)
De XC90 legde de basis voor het huidige modellengamma van Volvo, maar inmiddels zijn we zes jaar verder. En dat betekent in de autowereld dat het einde in zicht is. Voordat in 2022 de volgende editie verschijnt, voert Volvo op zijn grote SUV nog kleine aanpassingen door.
Het aangepaste leveringsprogramma van de XC90 is heel overzichtelijk. Er staan nog maar twee motorversies op, die te combineren zijn met drie uitrustingsniveaus. De vraag is of het simpele uitvoeringsprogramma een voorbode is van wat gaat komen, want Volvo gaat de XC90 voortaan in de Verenigde Staten bouwen en dan wil je vaak – gezien de levertijd – de keuzemogelijkheden beperkt houden. De XC90 is leverbaar met een geëlektrificeerde 2,0 liter vierciinder turbomotor, die in het geval van de 250 pk sterke B5 een Mild Hybrid en bij de 390 pk sterke T8 een Plug-in Hybrid is. Diesels ontbreken. Volvo ziet daar, zoals eerder aangekondigd, geen toekomst meer in. Met het oog op de aanstaande modelwissel heeft de importeur de zelfontbrander al geschrapt.
Business Pro, Inscription en R-Design
Voor de aankleding van de XC90 is nu keuze uit de Business Pro, Inscription en R-Design. De Zweden hebben de ingrediënten van het totaalpakket iets aangepast voor het afscheidsjaar. IntelliSafe Surround met het Blind Spot Information System is voortaan standaard, net als een snelheidsbegrenzer (180 km/h). De Business Pro komt voor de dag met zaken als Keyless Drive, DAB+ radio en een verwarmbaar stuurwiel, terwijl dat het pakket in combinatie met de T8-motorisering ook over een vierzone climate control, parkeerverwarming en Inscription-exterieurelementen en geïntegreerde uitlaateindpijpen met zilverkleurige diffusor beschikt. Specifiek voor de zevenzitters is lederen bekleding, dat voortaan standaard is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2F264060_Volvo_XC90_nog_luxer_schoner_en_veiliger.jpg)
Nefertiti Jazz Club
Volvo stelt klanten nu in de mogelijkheid om een “ledervrij interieur” – het beperkt zich tot het stuurwiel en de pookknop – te bestellen. Het is verkrijgbaar in combinatie met de woltextiel bekleding. Optioneel staat nu ook een draadloze smartphonelader centraal in de middentunnel op de prijslijst. Het optioneel verkrijgbare Bowers & Wilkins-audiosysteem kent een upgrade in de vorm van een nieuwe conus en tweeters, een verbeterde versterker en de nieuwe ‘Jazz Club’-modus, geïnspireerd op de Nefertiti Jazz Club uit Göteborg. Het systeem is te herkennen aan een zilverkleurige conus van de speaker.
Halftarief motorrijtuigenbelasting
Tot slot, door andere banden op de 19 en 20 inch lichtmetalen wielen aan te bieden, daalt de CO2-uitstoot van de T8-versie tot 48 g/km en dat betekent dat de uitvoering in het halftarief voor de motorrijtuigenbelasting valt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2F264056_Volvo_XC90_nog_luxer_schoner_en_veiliger.jpg)
Eén prijs
Volvo zet de XC90 voor € 83.995,- op de prijslijst. Voor dat bedrag kan er gekozen worden uit de B5 AWD Mild hybrid of de Recharge T8 AWD Plug-in hybrid. Ook de meerprijzen voor Inscription (€ 4.000,-) en R-Design (€ 5.000,-) zijn voor beide motoriseringen gelijk. De T8 is in tegenstelling tot de B5 ook als zeszitter verkrijgbaar, waarbij op de tweede zitrij twee stoelen staan. De aanpassingen gaan voor nieuw te bestellen XC90’s per direct in, al gelden ze officieel pas vanaf 20 mei.
Ook volledig elektrisch
De volgende generatie XC90, de derde generatie sinds 2002, staat op de agenda voor 2022. De SUV zal in de Verenigde Staten van de band rollen en komt voor het eerst ook in een volledig elektrische versie. Volvo ontwikkelde voor het model een compleet nieuw platform, SPA II. Dat deed het merk ook al voor de bestaande XC90, die op SPA wordt gebouwd. De bodemsectie werd daarna gebruikt voor de S90 en V90, gevolgd door de XC60, V60 en S60. Voor de XC40 maakt het merk gebruik van een andere architectuur.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had