Redactie Telegraaf
Redactie Telegraaf Nieuws 29 aug 2024
Leestijd: 2 minuten

Ophef om laadpalen met blokkeertarief: ‘Is extra verdienmodel’

De ANWB bindt de strijd aan met verborgen nachtelijke kosten bij laadpalen. Deze zogenoemde blokkeertarieven zijn de vereniging een doorn in het oog en worden met een speciale functie bij de laadpassen voortaan tegengegaan. “Iedereen moet ’s nachts zijn auto kunnen laden zonder uit bed te hoeven om extra kosten te voorkomen.”

Veel elektrische rijders zullen het herkennen. Je sluit de auto aan op een laadpaal langs de weg en na een nacht slapen of een dag werken blijk je niet alleen het stroomtarief, maar ook nog eens extra geld per minuut af te moeten rekenen. Het is een middel tegen het zogenoemde laadpaalkleven, maar in de nacht vindt de ANWB het een doodordinaire melkkoe van de laadpaalgiganten van deze wereld. En dus kunnen de ruim 220.000 laadpasgebruikers van de vereniging vanaf vandaag een automatische stopfunctie aanvinken.

Blokkeertarief lijkt nu op extra verdienmodel

“We zijn in beginsel niet tegen een blokkeertarief”, aldus een woordvoerster. “Er zijn immers veel meer elektrische auto’s dan publieke laadpalen. Maar het mag geen extra verdienmodel zijn voor laadpaalaanbieders. Dat laatste lijkt nu wel het geval. Zo zijn er laadpaalaanbieders die al vanaf de eerste minuut een blokkeertarief rekenen. Daarnaast lopen blokkeertarieven vaak gedurende de nacht door en ook dan schieten ze hun doel voorbij.”

De Vereniging van Elektrische Rijders is het roerend eens met de ANWB. “Hoe vaak komt het nou voor dat iemand om vier uur ’s nachts staat te wachten voor jouw laadpaal”, aldus woordvoerder Sjors ten Tije. “Wij betwijfelen echt of zo’n blokkeertarief laadpaalkleven tegengaat.”

Onderzoek: één op de vijf laadpalen werkt niet

Meer dan de helft van de elektrische rijders kan niet thuis laden en is dus gebonden aan de publieke laadpalen. Dat is vaak al duurder, maar door de blokkeertarieven kan de teller nog veel forser oplopen. In februari dit jaar schreef De Telegraaf al over automobilist Peter die zijn hybride auto laadde op het terrein van de Lidl in Kaatsheuvel en pardoes 500 euro moest aftikken vanwege een blokkeertarief. De supermarkt had die op liefst 55 cent per minuut ingesteld en liet die na 40 minuten ingaan.

Eén op drie laadpalen heeft blokkeertarief

De ANWB constateert dat inmiddels één op de drie laadpalen in Nederland zo’n tarief heeft. Om te voorkomen dat je een wekker moet zetten, komt de vereniging vandaag met een Auto-stopfunctie in de ANWB Laadpas-app, die ervoor zorgt dat je laadsessie automatisch stopt tussen 23 en 7 uur. Voor die tijd vindt de ANWB dat je gewoon je auto moet weghalen of bijbetalen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.