Niet alleen meer betalen bij de pomp: ‘Opladen elektrische auto duurder’
Met stijgende brandstofprijzen lijkt een hybride of elektrische auto een aantrekkelijke optie, toch ontkomen ook stekkeraars niet aan stijgende prijzen. Dat stelt snellaadbedrijf Fastned vandaag.
Het bedrijf heeft nog geen besluit genomen over een eventuele prijsstijging, maar zegt dat het “logisch is dat de stijgende stroomkosten worden doorberekend in de prijs van het laden van elektrische auto’s”.
Prijsaanpassingen oplaadpunten elektrische auto
Fastned, dat ruim 65.000 klanten heeft, houdt de prijs van de elektriciteit uit de laadpalen al ruim vier jaar op 59 eurocent per kilowattuur. Volgens de woordvoerder “kijkt het snellaadbedrijf momenteel naar eventuele prijsaanpassingen, maar zijn er nog geen keuzes gemaakt”. Het bedrijf doet overigens goede zaken. De omzet steeg met 95 procent in het derde kwartaal van 2021.
Voor openbare laadpalen ligt het ingewikkelder. De woordvoerder van energieleverancier Vattenfall legt uit dat de afgesproken prijzen voor stroom per regio verschillen. Provincies en gemeenten houden aanbestedingen, waarbij ze de tarieven afspreken. In sommige regio’s zijn die tarieven gedeeltelijk gebaseerd op de inkoopprijs van elektriciteit, maar in sommige andere regio’s is dat niet zo. Op dit moment vraagt Vattenfall bijvoorbeeld een hoger bedrag per kilowattuur in Amsterdam dan in Noord-Brabant.
Oliekartel geeft geen kik: Automobilist blijft bloeden aan de pomp
Thuis opladen
Of het thuis opladen van een elektrische auto duurder wordt, hangt af van de overeenkomst die iemand heeft met de energieleverancier. Wanneer die de prijzen verhoogt bij een variabel contract, dan wordt het laden van de elektrische auto vanzelfsprekend ook duurder.