Deze oplader voor elektrische auto’s is voor extreem luie mensen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F04%2Fandreas-dress-MBW3F1jEhh0-unsplash.jpg)
Als je op werk of thuis aankomt je elektrische auto aan de oplader hangen, het is voor steeds meer Nederlanders inmiddels automatisme geworden. Lotus laat echter een robot zien waarbij je zelf niet meer je EV hoeft op te laden.
Op de Shanghai Motor Show laat het merk de creatie zien. De grote autobeurs werd gehouden van 18 april tot 27 april.
Speciale oplader voor elektrische auto’s
De speciale oplader die zelf jouw elektrische auto oplaadt, is meer een robot dan een oplader. Het geheel zit op een rails. Middels een robotarm wordt de stekker ingeplugd. Vervolgens kunnen er laadsnelheden tot wel 500 kW gehaald worden. Hoewel dit extreem snel is, de Ioniq 6 haalt bijvoorbeeld 300 kW, is de laadsnelheid niet baanbrekend. Tesla levert immers als de Semi vrachtwagen die tot 750 kW kan leden middels speciale laders.
Shock @lotuscars unveiling! But it's not a car – it's a robotic charging device which can top up any electric car at up to 500kW… pic.twitter.com/V82qgmG7MJ
— Autocar (@autocar) April 18, 2023
De Lotus Eletre gaat een laadsnelheid van 420 kW ondersteunen en voor bijvoorbeeld die auto is de laadpaal dan ook gemaakt. Met zo’n Eletre zijn er overigens al meer plekken waar je de volledige laadsnelheid zou kunnen halen. Althans, in China. Nio heeft 17 april in 12 Chinese steden – waaronder Shanghai – laders geplaatst die elektrische auto’s tot 500 kW kunnen laden.
Is het wel zo handig?
Dit soort laadsnelheden zullen in de toekomst gebruikelijker zijn, al zal het gros van de EV’s trager opgeladen worden. Simpelweg omdat thuisladen een stuk goedkoper is. Dat een robot de plug in een elektrische auto steekt, is misschien handig. Echter, zo’n robotarm kost veel geld en echt nodig is het niet. Als we na tientallen jaren nog zelf tanken, waarom zouden we niet zelf stekkeren?
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had