Oplossen brandgevaar Ford Kuga PHEV kost meer tijd
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2F3008-vs-Kuga-13.jpg)
De problemen met oververhitting van de Ford Kuga PHEV zijn moeilijker op te lossen dan gedacht. De fabrikant dacht het euvel, dat kan resulteren in brandgevaar, binnen enkele weken op te lossen, maar spreekt nu van maanden.
Het probleem zit in de hoogvoltage accu van de Kuga PHEV. “Het is mogelijk dat door een technisch probleem in de batterij de hete gassen worden geventileerd om druk te verminderen”, geeft Ford aan. Deze gassen worden niet weggeleid van andere componenten zoals onder andere de brandstoftank en de brandstofleidingen. “In een handvol gevallen heeft dit geleid tot oververhitting, waardoor er brand is ontstaan.”
Alle exemplaren Kuga PHEV
Volgens de fabrikant doet het euvel zich alleen voor bij de exemplaren die vóór 25 juni 2020 zijn gebouwd, maar Ford richt zich voor de zekerheid op de totale productie van de Kuga PHEV’s. Bezitters van de SUV kunnen de auto volgens de fabrikant gebruiken, zolang ze deze niet aan een laadpaal opladen én de auto in de ‘EV Auto’-modus staat. Ford houdt de bezitters van de Kuga PHEV via een brief, per e-mail of via de Ford Pass-app op de hoogte.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fford_kuga_plug-in_hybrid_st-line_34_0336036007bc052d.jpg)
Gratis tanken
De bezitters van de getroffen Kuga-versie is door Ford al een verlengde garantie van vijf jaar met een maximum van 100.000 kilometers of een servicecontract van drie jaar aangeboden. Nu de periode tot een oplossing langer echter duurt dan verwacht, komt de importeur met een gratis tankpas. Aangezien de bezitters niet op puur elektrokracht kunnen rijden, neemt het brandstofverbruik toe. De tankpas kent een waarde van € 500,- en is alleen bij tankstations van BP (en partners) geldig.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fford_kuga_plug-in_hybrid_st-line_6_079304b106f104a4.jpg)
Tweede terugroepactie Kuga PHEV
Het is niet de eerste keer dat de bezitters van de eerder dit jaar geïntroduceerde Kuga PHEV een probleem met de plug-in hybride-auto kennen. De importeur riep de gebruikers van de auto eerder op naar de dealer te gaan omdat de hoogspanningsstekker op de module mogelijk niet in de juiste stand was vergrendeld. In het ergste geval kon de stekker beschadigd zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
BYD Seal U DM-i vs. MG HS PHEV: welke plug-in hybride is beter?
-
Superruim, spotgoedkoop tanken en dat voor 31.000 euro
-
Mitsubishi Outlander PHEV krijgt het moeilijker dan z’n voorganger
-
Deze vergeten elektrische auto koop je voor minder dan 3.000 euro
-
Paniek! Géén V8 voor Audi RS 6-opvolger, maar er is hoop…
-
‘Plug-in hybrides in opmars, ook bij voormalige EV-merken’
-
Inmiddels betaalbaar? Dit is de goedkoopste BMW i8-occasion
-
Nieuwe heup voor de Volvo XC90: kan hij er nu weer tegenaan?
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’