Opvolger Lamborghini Aventador krijgt 1050 pk sterke V12
In de fabriek van Automobili Lamborghini maakt men zich op voor de bouw van de aller-, allerlaatste Aventador, terwijl elders op het terrein in Sant’Agata Bolognese de ontwikkelingsafdeling hard werkt aan de volgende generatie V12-supercars. Lamborghini past eind dit jaar de productielijn aan.
De Aventador rijdt spoedig de geschiedenisboeken binnen. Hij heeft er dan een carrière van liefst elf jaar opzetten, waarbinnen het topmodel zich opwerkte tot het meest succesvolle V12-model uit de Lamborghini-geschiedenis. Voorganger Murciélago wist iets meer dan 4000 kopers te vinden, de Aventador bijna het drievoudige!
Nieuwe V12
Met het afscheid van de Aventador valt nog niet het doek voor de V12-motor. Lamborghini heeft een compleet nieuwe twaalfcilinder in ontwikkeling. De krachtbron krijgt een cilinderinhoud van 6,5 liter, zoals het bestaande type dat ook heeft. Een groot verschil is dat de krachtcentrale zal ondersteund worden door een elektromotor. Denk niet aan de aandrijflijn van de Sian of Countach LPi 800-4, want de V12 in de opvolger van de Aventador wordt een plug-in hybride. Het vermogen van de benzinemotor stijgt tot 850 pk. Tezamen met de elektromotor komt het systeemvermogen op 1050 pk te liggen.
Compleet nieuwe architectuur
Lamborghini hangt de aandrijflijn in een nieuwe architectuur. Autovisie maakte eerder al wereldkundig dat het platform ook voor de opvolger van de Huracan gebruikt gaat worden, nu het tweelingmodel van de V10-sportwagen, de Audi R8, komt te vervallen. In hoeverre de opvolgers van de Huracan en Aventador hun techniek delen, is nog niet bekend. De compacte telg krijgt in ieder geval geen V12-blok centraal in het chassis. De fabrikant kiest op zeker voor een achtcilinder, die dan gedeeld gaat worden met de Urus. Lamborghini zorgt ervoor dat zijn techniek modulair is. de elektromotor van de Aventador-opvolger komt ook in de Urus en in de Huracan. Het nettovermogen van de elektromotor bedraagt 200 pk, waaraan de V8-motor dan 650 pk toevoegt om zo tot het systeemvermogen van 850 pk te komen, zo heeft Lamborghini van insiders vernomen.
Eerste ontwerp Mitja
Voor Lamborghini’s designbaas Mitja Borkert is de vervanger van de Aventador het eerste model dat hij volledig vanaf een leeg vel papier tekent. Hij maakte eerder onder andere de Sian, Countach en Huracan STO, maar daarvoor diende hij een bestaande architectuur te gebruiken. Na de vervanger van de Aventador komt Lamborghini met een nieuwe Huracan. Maar voordat de compacte V10-sportwagen met pensioen gaat, brengt de fabrikant nog een nieuwe editie. Op de agenda staat de productieversie van de Sterrato, terwijl binnenkort de levering van de Tecnica van start gaat. Na die twee limited editions verdwijnt de Huracan, waarvan er inmiddels meer dan 20.000 eenheden zijn geproduceerd.
En de Urus?
Het werk aan de opvolgers van de Huracan en Aventador werpt geen schaduw over de Urus. Van de SUV komt een Sport-versie, gevolgd door een plug-in hybride. Laatstgenoemde krijgt een elektromotor aan de V8-turbomotor, die zo tot 850 pk stijgt. Overigens wordt de vervanger van de Urus, die richting het einde van dit decennium arriveert, volledig elektrisch aangedreven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace