Opvolger Mercedes A-Klasse in minder carrosserievarianten
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2FIMG_4942.jpg)
Voor de huidige generatie A-Klasse plande Mercedes-Benz in eerste instantie minder carrosserievarianten. Dat werden er uiteindelijk méér. De fabrikant kondigt nu wederom aan dat de vólgende A-Klasse-familie er in minder smaken komt. Dit keer gaat de autobouwer wel het de daad bij het woord voegen.
Waarom ditmaal wel? Omdat niet langer volume het uitgangspunt is, maar de winstgevendheid van de fabrikant. Het merk wil zich meer richten op de hogere segmenten, waar het meer geld kan verdienen met de verschillende types. De grote concurrentiestrijd in de lagere segmenten zorgt voor kortingen en dus lagere marges, terwijl naar verhouding de ontwikkelingskosten hoog zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-a-klasse-limousine-2018-3.jpg)
Vier varianten blijven over
Mercedes-Benz heeft het C-segment als ondergrens en levert in die klasse de A-Klasse-familie als vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan, CLA Coupé, CLA Shooting Brake, B-Klasse, GLA/EQA en GLB/EQB. Welke types een vervolg krijgen, geeft Mercedes-Benz niet aan. Volgens de autobouwer zullen er maar vier overblijven. Het merk zal bij de keuze zeker kijken naar carrosserievarianten die internationaal succesvol zijn. Een type als de hatchback is weliswaar razend populair in Europa, elders in de wereld geeft de koper de voorkeur aan de sedan. Het is denkbaar dat Mercedes-Benz niet met één-op-één vervangers komt, maar met nieuwe concepten die een breder internationaal publiek aanspreken.
Nieuwe architectuur
Mercedes werkt momenteel al aan de ‘entry luxury’ gedoopte modellen. Het eerste type komt al over twee jaar. Hij staat op een nieuw platform, MMA genaamd. De bodemsectie vervangt het MFA2-platform, dat momenteel wordt gebruikt. Het grote verschil tussen de twee architecturen is dat de nieuwe generatie geschikt is voor meerdere aandrijflijnen, maar dat het uitgangspunt tijdens de ontwikkeling de elektrische aandrijfvorm is. Voor de modellen zal gebruik worden gemaakt van technieken die het bedrijf met het studiemodel Vision EQXX presenteerde.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-amg-cla-45-4matic-shooting-brake-19.jpg)
Verkoopvolume
De keuze voor het nieuwe platform en de reductie van het aantal carrosserievarianten betekent volgens Mercedes-Benz een daling van het verkoopvolume in het C-segment van 25 procent, 2026 vergeleken met 2019.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had