Originele Mercedes-Benz G-Klasse plakt er nog een paar jaar aan vast
De Mercedes G-Klasse dreigt de Heintje Davids in autoland te worden, nu de Duitse autobouwer de klassieke offroader blijft bouwen. Met een nieuwe motor achter het stompe front krijgt de carrière van de G-Klasse een nieuwe impuls. Voor deze G-Klasse Professional is slechts één maar.
De vernieuwde klassieke G-Klasse komt dit maal niet voor het grote publiek beschikbaar. Mercedes-Benz blijft het model aanbieden voor onder andere het leger en voor hulpinstanties. De doorsnee Mercedes G-liefhebber mag de onoverwinnelijke offroader niet kopen.
Defensie en hulporganisaties
Wagenparkbeheerders van het Ministerie van Defensie en hulporganisaties dienen bij Mercedes om de G-Class Professional te vragen om de juist, robuuste G-Klasse voorgeschoteld te krijgen. Mercedes levert het model namelijk in de schaduw van de G-Klasse, zoals die sinds drie jaar in een vergrote uitgave op de prijslijst staat. Hij draagt de interne codenaam W464 en vervangt de W461, zoals die tot 2018 ook op de standaardprijslijst van Mercedes stond. Zijn voorganger was bijna dertig jaar in productie. Toen al ging er een deel naar het leger, hulpinstanties en andere partijen die gebaad zijn bij een onverwoestbare terreinbikkel. In de laatste jaren wist de G-Klasse in zijn karakteristieke vorm en aankleding juist de meeste klanten te trekken.
Twee carrosserievarianten
De opvolger van de cult-G komt voor de dag met de aloude starre assen, een minimalistisch aangekleed interieur en een verzwaard ladderchassis. Op de technische basis geeft Mercedes de G-Klasse Professional desgewenst een vijfdeurs Wagon-koetswerk met een wielbasis van 2,85 meter of levert de fabrikant een tweedeurs cabine op een open chassis met asafstand van 3,65 meter.
Vernieuwde zescilindermotor
Voor de aandrijving zorgt geen opgefokte V8-turbomotor, zoals in de AMG-uitmonsteringen van de G-Klasse destijds, maar een dieselmotor. Deze oliegestookte ‘350’-motor kent een cilinderinhoud van 2,9 liter, verdeeld over zes cilinders. Het blok genereert een koppel van 600 Nm en levert een vermogen van 249 pk. Aan de krachtcentrale koppelt Mercedes-Benz een automaat met negen verzetten.
Verbeterde terreincapaciteiten
De verbeterde G-Klasse professional kent een bodemvrijheid van 22,1 cm. De aanloophoek bedraagt 35 graden, terwijl de hoek aan de achterzijde 36 graden bedraagt. De hellingshoek ligt op 45 graden ofwel 100%. Daarmee liggen de waardes iets dan in het vorige model. De doorwaaddiepte van de terreinbikkel ligt op 66 cm.
- De G-klasse met een V12-motor
- De G-Klasse verhoogd en verlengd, met open dak
- Mercedes-Benz G-Klasse met AMG-naam en drie assen
Productie van de nieuwe G-Klasse professional start in de zomer van 2022. De laatste exemplaren van de huidige G Professional rollen begin volgend jaar van de band.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace