Oude auto Carroll Shelby afgehamerd
Een 427 Cobra van niemand minder dan Carroll Shelby werd afgelopen weekeinde geveild. De roadster bracht het astronomische bedrag van bijna 5,5 miljoen dollar op.
Race- en autosport-legende Carroll Shelby schafte de AC in 1966 aan. Het bedrag dat hij er voor betaalde, was iets meer dan 6.000 dollar. De auto werd in Amerika vervolgens volgens de ingrediënten van Shelby aangekleed. Zo werden de aandrijflijn en het onderstel aangepast. Anders dan met zijn andere Cobra’s behield Shelby het in Charcoal Gray gespoten exemplaar, tot aan zijn dood in 2012. Carroll Shelby werd 89 jaar. Vier jaar na zijn dood werd de auto voor het eerst verkocht.
Restauratie
Een kleine twee jaar terug werd de auto gerestaureerd. Volgens het veilinghuis Mecum werd er door een restaurateur liefst twee- tot drieduizend uur aan besteed. De Cobra werd teruggebracht in de staat en specificatie zoals die in 1965 de werkplaats van Shelby had verlaten. Ja, nadat Carroll zijn stempel erop had gedrukt, want AC leverde de auto’s zonder aandrijflijn. Sinds 1966 nam Shelby de auto onder handen genomen. De 427 Cobra, die als een van de vijf exemplaren in Charcoal Gray is gespoten, werd opgebouwd als ‘427 Street Cobra CSX3178’.
Goudkleurige neus
In 1972 werd de Cobra voor het eerst onder handen genomen. Carroll Shelby’s vriend en Cobra-specialist Mike McCluskey restaureerde de auto en gaf het exemplaar de tint Guardsman Blue met een goudkleurige neus. Later volgde voor de auto een vermogensupgrade en kreeg de open tweezitter een andere motor. In 2002 werd een rode laklaag aangebracht. De auto is nu weer als nieuw.
Relatie met Ford
De auto’s van de hand van Shelby zijn legendarisch, net als de persoon zelf. Geboren op 11 januari 1923 (Texas) stapte Carroll als amateurcoureur in de autosport. Hij reed zichzelf in de kijker van grote autobouwers, zoals Aston Martin waarvoor hij Le Mans reed. Met Ford zette hij later de ontwikkeling van een Le Mans-racewagen op, de GT40. Ook het raceteam leidde hij, omdat race-activiteiten onder de vlag van een van de Amerikaanse autoconcerns niet mocht. Ford gaf Shelby, dat toen al auto’s bouwde op basis van onder andere AC, de verantwoording over het project dat moest leidden tot de grote overwinning van Ford op Ferrari. Ford hield een vinger aan de pols. Vandaag de dag is de naam Shelby nog altijd aan Ford gelieerd.
Zo klinkt de Ford Musang Shelby GT500 (Via Facebook)
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten