Autovisie
Autovisie Nieuws 24 nov 2021
Leestijd: 3 minuten

Oude Lekbrug bij Vianen definitief verleden tijd

Voor de gebruikers van het noordelijk gelegen deel van de snelweg A2 was de oude Lekbrug bij Vianen al sinds 2003 verleden tijd, maar nu is de boogbrug alleen nog in de geschiedenisboeken te vinden. Rijkswaterstaat heeft de oude brug deze week weggehaald.

Liefst 85 jaar stond de boogbrug bij Vianen. De laatste jaren was zijn aanwezigheid er voor de sier, want al in 2004 werd de brug afgesloten voor verkeer. Ernaast had Rijkswaterstaat een bredere brug neergezet. Wat restte van de oude Lekbrug was een prachtig, monumentaal stukje geschiedenis dat de mobiliteitsgroei in Nederland etaleerde. Waar de Lekbrug er in 1936 kwam vanwege het toenemende wagenpark in de jaren twintig van de vorige eeuw, daar moest de brug begin deze eeuw plaatsmaken voor een nog grotere brug om het explosief gegroeide verkeer tussen Noord- en Zuid-Nederland te kunnen verwerken.

Menno Bausch Fotografie

Smalle brug

De twee maal vier rijstroken konden het verkeer in de jaren tachtig niet meer aan. Lange files voor de boogbrug waren geen uitzondering, ondanks dat de A27-brug bij Vianen was aangelegd om de zestien meter brede (!) Lekbrug te ontlasten. De files werden niet alleen veroorzaakt door slechts twee rijstroken per kant, ook door de beperkte breedte die nooit écht op de hedendaagse auto- en vrachtwagenafmetingen waren afgestemd. Dat, plus het voor tal van automobilisten claustrofobie opwekkende hekwerk met vangrails en traag accelererende automobilisten na de brug, zorgde voor enorme verkeersvertragingen, zoals dat nu dagelijks bij de nagenoeg identieke brug bij Gorinchem het geval is.

Noord en Zuid

De Lekbrug maakte destijds deel uit van een plan om vanwege de opmars van het gemotoriseerde verkeer een uitgebreid wegennet aan te leggen. De A2 verbindt zuidoost-Nederland met noordwest-Nederland en de Lekbrug zorgt voor de oversteek van de rivier Lek. Tot 2004, want toen werd de brug voor verkeer afgesloten. Met de ingebruikname van de tweede Jan Blankenbrug viel het doek voor de Lekbrug. Tenminste, als actieve verbinding tussen de noord- en zuidzijde van de Lek.

Stichting Boogbrug Vianen

Nu is de Lekbrug weg, alsof hij nooit heeft bestaan. Een stukje historie is verloren. Hoewel het al jaren bekend was. Al in 1989 werd besloten met een alternatief voor de Lekbrug te komen. Tien jaar later was de opvolger een feit en weer vijf jaar later was met een tweede brug, waarvoor in 1997 werd ingestemd, het eind definitief in zicht. Pogingen om de brug te redden, zoals in 1999 door Stichting Boogbrug Vianen, waren zonder resultaat. Zelfs het verzoek in tot aanwijzing gemeentelijk monument bij de nabij gelegen gemeenten Vianen en Nieuwegein in 2010 werd afgewezen.

Ontmanteld

Op zondagavond 21 november 2021 verwijderde Rijkswaterstaat de 5000 ton wegende en 30 meter hoge stalen boogbrug. Via een ponton werd de brug afgevoerd. Nu wordt de constructie in 17 dagen ontmanteld. Volgens Rijkswaterstaat is er gekeken naar een tweede leven voor de boogbrug, maar niets was te realiseren. Gelukkig liet Rijkswaterstaat het uit haar hoofd om hem in Gorinchem neer te leggen, om zo op een goedkope manier een groot, maar onderkend verkeersinfarct eindelijk eens op te lossen.

Verkeer op de Lekbrug

  • 1990: 90.000 voertuigen per dag
  • 2001: 118.000 voertuigen per dag (Jan Blankenbrug)
  • 2006: 128.500 voertuigen per dag (Jan Blankenbrug)
  • 2013: 145.000 voertuigen per dag (Jan Blankenbrug)
  • 2018: 161.200 voertuigen per dag (Jan Blankenbrug)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.