Over 4 jaar in Europa: om de 60 km een laadpaal langs de snelweg
In Nederland vind je bijna overal laadpalen voor elektrische auto’s, maar dat is in veel Europese landen nog niet vanzelfsprekend. Het Europarlement wil dat daar verandering in komt. In 2026 moet er om de 60 kilometer een laadstation langs de snelweg staan, voor auto’s én voor bussen en trucks.
In het voorstel wordt overigens niet over ‘snelwegen’ gesproken, maar over ‘belangrijke Europese wegen’. Langs die verkeersaders moeten om de 60 kilometer laadpalen komen en om de 100 kilometer waterstofstations. De deadlines zijn gezet op respectievelijk 2026 en 2028. Voor rustige wegen, afgelegen regio’s en eilanden komen uitzonderingen.
Laadpaal moet kWh-prijs veel duidelijker vermelden
Het Europees parlement vindt bovendien dat de prijs van opladen veel inzichtelijker moet worden gemaakt. Laadpalen moeten de prijs per kWh laten zien en op waterstofstations moet duidelijk de prijs per kilo staan. Er moet binnen vijf jaar een Europees datacentrum komen dat realtime informatie deelt over de beschikbaarheid van laadstations, de wachttijden en de actuele prijzen.
Tekort aan laadpalen bij de helft van grootste dagattracties in Nederland
Europese landen hadden zich aan beloften moeten houden
Europarlementariër Ismail Ertug vindt dat de individuele landen niet genoeg doen om het laadnetwerk uit te breiden. “We hebben op dit moment zo’n 377.000 laadstations in de EU. Dat is de helft van wat we zouden hebben als de Europese landen zich aan hun beloften hadden gehouden. We moeten snel genoeg infrastructuur uitrollen om onze Green Deal te redden.”
Klaar om onderhandelingen met lidstaten te beginnen
Het Europarlement is nu klaar om de onderhandelingen met de lidstaten te beginnen. Het voorstel om de Europese laadinfrastructuur in de komende paar jaar uit te breiden werd aangenomen met een flinke meerderheid: 485 stemmen vóór en 65 stemmen tegen. 80 parlementsleden onthielden zich van stem.