Overheid ziet niets in verplicht voeren autoverlichting
Er komt geen verplichting vanuit de overheid om overdag met ingeschakelde autoverlichting te rijden. Uit onderzoek blijkt dat door het gebruik van de autoverlichting het brandstofverbruik en dus CO2-uitstoot omhoog gaat, en de kosten voor handhaving en een actiecampagne te hoog zijn. Uit hetzelfde onderzoek komt ook naar voren dat ingeschakelde autoverlichting het verkeer veiliger maakt.
Het verplicht stellen van het voeren van autoverlichting kwam eind vorig jaar weer in de Tweede Kamer ter sprake. Demissionair Minister Van Nieuwenhuizen werd gevraagd of het voeren van de verlichting op auto’s overdag verplicht moest worden. Volgens toenmalig D66-Kamerlid Rutger Schonis zou met een dergelijke wet eenvoudig de verkeersveiligheid omhoog gaan. De Minister liet vervolgens Arcadis een onderzoek uitvoeren.
Een op de drie auto’s heeft dagrijverlichting
Arcadis stelt dat momenteel ruim 30 procent van de geregistreerde personenauto’s in Nederland is uitgerust met dagrijverlichting, die automatisch inschakelt wanneer de auto in contact wordt gezet. Een dergelijke voorziening is sinds 2011 aan de vóórzijde van een auto verplicht. Volgens Arcadis duurt het nog zeker tot 2036 voordat alle personenauto’s in Nederland zijn vervangen door exemplaren met dagrijverlichting. Het is een goede reden om de wet in te voeren, aangezien 2036 nog vijftien jaar van ons verwijderd ligt.
Sjoerds Weetjes #101: hoe LEGO aan de basis stond van DS 7 Crossbacks lichtunits
Nieuwe kostbare veiligheidssystemen
De onderzoekers van Arcadis stellen dat de verplichting van ingeschakelde verlichting overdag de verkeersveiligheid verbetert. Het team voegt er aan toe: “Het is echter onzeker hoe groot het effect is”. Het kan geen inschatting maken omdat binnenkort nieuwe modellen van extra, kostbare veiligheidsvoorzieningen (ADAS-systemen genaamd) vanuit de Europese Unie moeten worden voorzien, zoals een rijstrookhulp en dodehoekdetectie.
Hoger brandstofverbruik
Daarnaast geeft Arcadis aan dat het voeren van autoverlichting invloed heeft op het brandstofverbruik. De modellen zonder led-verlichting zouden tot drie procent meer brandstof gaan verbruiken en daarmee de CO2-uitstoot met maximaal drie procent verhogen. Op de NOx-uitstoot heeft het rijden met ingeschakelde verlichting geen invloed.
Autovisie Kennisquiz: Herken jij deze 15 high-tech koplampen?
Campagne
Demissionair Minister Van Nieuwenhuizen voegt er aan toe dat het voor het Openbaar Ministerie lastig is de verplichte autoverlichting te handhaven is, omdat er onder andere geen camera’s zijn die registreren of een auto zonder geactiveerde verlichting rijdt. Bovendien kost een campagne om de automobilist op een wetswijziging te attenderen te veel geld.
Overheid zelf snapt verlichting niet
De keuze om permanent met verlichting aan te rijden, ligt nu bij de automobilist zelf. Het is nu de vraag of die weet hoe zijn verlichting werkt. Automatische verlichting is géén dagrijverlichting. Ook de overheid weet het niet. In de beslisnota staat een zin onder het kopje ‘Geadviseerd besluit’: “Het voorstel om af te zien van het invoeren van een wettelijke verplichting van het voeren van dagrijverlichting”. Dagrijverlichting is al sinds 2011 verplicht op nieuwe auto’s. Het gaat juist om het voeren van dimlicht voor auto’s zonder dagrijverlichting.