Robert Opron: ‘de Citroën SM had veel beter gekund’
De autowereld heeft vorige week afscheid moeten nemen van een icoon. Robert Opron, de beroemde auto-ontwerper, is namelijk heengegaan.
Dat gebeurde in de nacht van 29 maart. Robert Opron was besmet met het coronavirus en liet het leven in het ziekenhuis van Anthony in Parijs. Een trieste dag voor de auto-industrie, want Opron wordt als een van de grootheden van de Europese auto-ontwerpen gezien. Zijn portfolio is indrukwekkend. Hij is het brein achter drie heel kenmerkende Citroëns uit het verleden: de SM, CX en GS. Maar zijn oeuvre reikt verder dan auto’s van Citroën. De Renault Fuego, 25 en eerste Espace komen bijvoorbeeld ook van zijn hand.
Airbags
Autovisie ging precies tien jaar geleden op bezoek bij de Franse grootheid voor een uitgebreid interview in ons magazine. Het werd een bijzonder gesprek, met een man die toen soms niet meer helemaal bij de tijd leek te zijn (“Airbags, waar zijn die goed voor? Na drie jaar werken ze toch niet meer”), maar tegelijkertijd ook alleen maar vooruit wilde kijken. Het werd een fascinerend gesprek, met een man die héél veel had meegemaakt.
En een man die kritisch was op zichzelf. Zo deed hij tijdens ons gesprek een bizarre uitspraak over ‘zijn’ SM, een auto die zich volgens talloze Citrofielen qua schoonheid kan meten met de DS. “De SM had ook beter gekund”, voegt hij toe. “Zo is de achterzijde nogal rommelig met al dat chroom en de voor- ruit staat te ver naar achteren. Het lijnenspel had bovendien simpeler en vloeiender kunnen zijn. Pas dan was het een meesterwerk geweest.” Via deze link lees je het complete verhaal met Robert Opron in pdf-vorm.
Wie was Robert Opron?
Robert Opron werd geboren in 1932 in Amiens, in de Noord-Franse streek Picardie. Hij studeerde architectuur op de École des Beaux-Arts waar hij tevens leerde schilderen en beeldhouwen. In 1958 kwam hij terecht bij Simca nadat hij in een suikerfabriek en in de vliegtuigindustrie had gewerkt. Vlak voor zijn Citroënperiode was hij nog een tijd werkzaam als hoofdontwerper bij Arthur Martin, een ontwerpbureau gespecialiseerd in meubels en badkameraccessoires. Bij Citroën trad hij in 1964 in dienst tot de overname door Peugeot in 1974. Van 1975 tot 1985 pende hij voor Renault, daarna kwam hij in dienst van Fiat. Van 1991 tot 2000 leidde hij zijn eigen design-consultancybureau in Parijs.