Paarden achter in de wagen
Even leek het alsof de sportieve auto met de motor achterin was uitgestorven, maar binnenkort kunnen we een Renault Twingo GT en een Smart Forfour Brabus verwachten. Een mooi moment om terug te blikken op de meest memorabele kleine rear engine/rear-wheel drive straatracertjes.
Met de uitvinding van de automobiel, eind negentiende eeuw, klonk ook het startschot voor een bikkelharde ingenieurscompetitie. Er moest worden uitgevochten waar de motor het beste op z’n plek was en welke as aangedreven zou moeten worden. Er bestond al snel consensus over de vraag met welke wielen het beste gestuurd kon worden, hetgeen de aandrijftaak automatisch aan de achteras toewees omdat dan een hoop technische uitdagingen werden omzeild.
“In de jaren dertig bracht Ferdinand Porsche de achterin geplaatste motor tot wasdom”
Zo ook de positie van de motor voorin, aangezien de gebruikelijke plaatsing in de lengterichting goed te combineren was met een transmissie erachter, waaruit een cardanas de achterwielen dan aandreef. Naarmate de autotechniek voortschreed en de snelheden opliepen, werd het belang van stabielere wegligging en dus een lager zwaartepunt evidenter.
Het omlaag brengen van het passagierscompartiment leidde steeds vaker tot verpakkingsconflicten met delen van de aandrijving en ophanging. De oplossing lag voor de hand en zo rolden in de jaren twintig de eerste productieauto’s met de motor achter de achteras uit de fabriek. In de jaren dertig brachten Ferdinand Porsche en Tatra-ingenieur Hans Ledwinka de achterin geplaatste motor tot volle wasdom.
Meer lezen van de reportage over de Fiat 600 Abarth, Simca 1000 Rallye 2, NSU 1200 TT en Renault 8 Gordini? Lees ‘Paarden achter in de wagen’ op Blendle (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Porsche 911 GT3 is ingrijpender veranderd dan je denkt
-
Grootse comeback: Fiat Grande Panda gaat Renault 5 dwarszitten
-
Facelift BMW iX: krachtiger dan ooit en nu met mega actieradius
-
Nederlandse BMW-occasion uit 2010 heeft pas 75 kilometer op teller
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe MG ZS – niet meer elektrisch?
-
Porsche Taycan breekt record driften op ijs
-
Deze onopvallende snelle auto is gebruikt voor kunstroof Drents Museum
-
Deze merken roepen het vaakst auto’s terug om problemen
-
Opel Frontera is om eenvoudige reden goedkoper geworden
-
Pardon, hoeveel koppel heeft deze nieuwe offroad-Audi Q6 e-tron?!
-
Illegale drift in bekende Monaco-bocht komt rallyrijder duur te staan
-
Ben jij stoer en cool? Dan is dit automerk dringend op zoek naar jou