Pagani Huayra Codalunga is extra omzet van 35 miljoen
Met dank aan de ideeën van twee klanten draait Pagani dit jaar een extra omzet van maar liefst 35 miljoen euro! De gefortuneerde Pagani-fans vroegen de Italiaanse sportwagenbouwers een heel speciale uitvoering van de Huayra te bouwen. En dat deed grondlegger Horacio Pagani.
Pagani Huayra Codalunga is het resultaat. Horacio maakte er echter geen twee, waar de klanten om vroegen, maar vijf. Ondanks het prijskaartje van zeven miljoen euro per stuk waren ook de resterende drie exemplaren direct vergeven. Dus bij de onthulling van de Huayra Codalunga is het kwintet supersportwagens volledig uitverkocht. De vijf auto’s zijn overigens niet identiek. De schatrijke clientèle hebben samen met de designafdeling van Pagani de Huayra Codalunga aangekleed, zodat de vijf stuks allemaal one-off’s zijn. O ja, door die persoonlijke touch kost de Huayra Codalunga niet zeven miljoen euro, maar nog een ‘fractie’ meer. Die zeven miljoen is slechts de instapprijs…
Oplopende achterzijde
Voor de speciale editie heeft Horacio Pagani en zijn team zich laten inspireren door de racewagens uit de jaren zestig, zo geeft hij aan. Dat grote verschil zie je direct terug aan de achterzijde, waar de achteroverhang fors groter is dan gebruikelijk. De onderzijde loopt naar boven toe op, wat voor de link met de klassieke Le Mans-racewagens zorgt. De aangepaste achterzijde maakt de Huayra Codalunga niet ongeschikt voor de openbare weg. De auto mag wereldwijd de straat op.
Special Project
Aan de Huayra Codalunga werkte Pagani liefst vier jaar. Alweer in 2018 kreeg hij het verzoek van twee trouwe en fanatieke klanten. De vraag was naar een long-tail versie van de Huayra Coupé. De Italiaanse sportwagenbouwer luisterde niet alleen naar hun idee, hij betrok beide personen ook in het project. Onder de vlag van ‘Pagani Grandi Complicazioni’, eerder bekend als de ‘Special Projects’-divisie, kreeg de unieke auto gestalte. Uiteraard moest de sportcoupé de belangrijkste facetten van productontwikkeling opnieuw doorlopen. Zo maakte Pagani een schaalmodel in 1:4 om het overall ontwerp te toetsen, niet alleen vanwege de aerodynamische waardes, ook op smaak van de kopers. Later volgde een studiemodel op ware grootte, waarna de productie kon aanvangen.
360 mm langer
Pagani geeft aan dat de motorklep 360 mm langer is dan die van de Huayra Coupé. Daaronder hangt onveranderd de door AMG gebouwde V12-motor, goed voor 840 pk en 1.100 Nm. Het karakteristieke eindlaatsysteem werd voor de gelegenheid aangepast, maar de vier pijpen zij nog altijd aanwezig. Het systeem is vervaardigd van titanium, weegt slechts 4,4 kg en kent een keramische afwerking als knipoog naar de Le Mans-racers van weleer. De 1.280 kg zware Huayra Codalunga doet overigens aan modellen uit de moderne tijd aan de McLaren Speedtail en De Tomaso P72 denken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?