Pagani Huayra R, een circuitbeest met atmosferische V12
In de kraamkamer van Pagani wordt al geruime tijd gewerkt aan de opvolger van de Huayra. Dat die auto nu heel dichtbij komt, mag duidelijk zijn nu de Italiaanse kunstenaars de Huayra R presenteren. Die R staat voor revolutie!
Het was aan het einde van de levenscyclus van de Zonda dat Pagani een R introduceerde. Het was de overtreffende trap van alles wat het Italiaanse boutiquemerk tot op dat moment uit zijn fabriek had laten rollen. Twee jaar later, deze maand precies tien jaar geleden, stelde Pagani op de Autosalon van Genève de supercar voor. Voor die Huayra gedoopte sportcoupé werd veel van het ontwikkelingswerk door die Zonda R gedaan, want die R bevatte al de nodige techniek voor de volgende generatie Pagani’s.
Circuitracer
Nu is het tijd voor de Huayra R en wederom gebruikt Pagani de sportwagen als testvoertuig voor de volgende generatie supercars. Het is het meest extreme model dat de Italiaanse autobouwer ooit heeft gebouwd, zo geeft het merk aan. Net als de Zonda R is het model ontwikkeld voor op het circuit. Sterker nog, omdat de techneuten de speciale editie zonder grenzen hebben ontwikkeld, kan er niet eens een kentekenregistratie voor worden afgegeven. Je mag er louter mee op eigen terrein of op een afgesloten baan mee rijden. Pagani gaat overigens ervoor zorgen dat dat ook gebeurt. Er komen speciale evenementen voor de klanten waar ze de Huayra R kunnen uitlaten. Die track days worden in zowel Europa, de Verenigde Staten, Azië als het Midden-Oosten georganiseerd.
Slechts 1050 kg
Pagani bouwt de Huayra R rond een koolstofvezel/titanium monocoque. De stoelen zijn in de cel geïntegreerd, om zo tot de meest ideale zitpositie en gewichtsverdeling te komen. De R weegt slechts 1050 kg. Al het bodywerk is van composietmateriaal vervaardigd om het lage gewicht, zoals ook alle overtollige zaken voor straatgebruik achterwege zijn gelaten.
Waarom Pagani Huayra een kunstwerk op wielen is – Sjoerds Weetjes #204
Hulp van HWA
Om die 1050 kg in beweging te krijgen monteert Pagani traditioneel een V12-motor. Het van Mercedes-AMG afkomstige blok is voor deze gelegenheid door de techneuten van HWA, Mercedes’ autosportpartner, verder onder handen genomen. De direct ingespoten twaalfpitter komt tot 850 pk. Let wel, hij kent geen turbo’s of compressoren. De zes liter benzinemotor genereert een koppel van 750 Nm, dat tussen 5500 en 8300 tpm voorhanden is. Het blok, dat zijn lucht deels via de luchthapper op het dak krijgt aangevoerd, is op dieet gegaan. Het weegt minder dan 200 kg. De bak erachter weegt 80 kg, zo geeft Pagani voor de sequentiële transmissie met zes verzetten. Volgens Pagani moet de Huayra R sensationeel klinken, want de uitlaatstukken zijn per cilinder even lang.
1000 kg downforce
Over het prestatieniveau praat Pagani niet. De topsnelheid ligt in ieder geval boven de 320 km/h. Bij genoemde snelheid genereert de auto een downforce van 1000 kg. Daartoe beschikt de sportcoupé over een aangepast uiterlijk met specifieke bodypanelen. Achterop staat een enorme spoiler. Bij deze auto draait het niet om de topsnelheid, maar meer over de sensatie in bochten.
Prijs Pagani Huayra R
Pagani brengt de Huayra R in een oplage van 30 stuks. De prijs bedraagt 2,6 miljoen euro, exclusief belastingen. Maar als je om de prijs moet vragen, kun je hem ongetwijfeld niet betalen.