Performance-versie van de Cayenne pakt felbegeerd ronderecord
De nieuwe performance-versie van de Porsche Cayenne is nog niet op de markt verschenen, toch heeft de SUV al een felbegeerd record gezet. De Cayenne heeft het ronderecord op de Nordschleife voor SUV’s te pakken: 7:38,925 minuten.
Testrijder Lars Kern had de eer om de nieuwe performance-versie van de Porsche Cayenne de sporen te geven op het ruim 20 kilometer lange circuit van de Nordschleife. Het circuit in de Eifel is het strijdtoneel voor autofabrikanten om aan de wereld te laten zien wie de beste productie-auto heeft. Met een hoogteverschil van 300 meter tussen het laagste en hoogste punt en unieke bochten die je enkel hier vindt, zoals de beroemde Karoussel, is dit het meest extreme circuit ter wereld. Als de auto daar goed presteert, kan je ervan uitgaan dat deze overal wel uit de verf komt.
Cayenne in buurt van BMW M5
Het ronderecord pakken in de ‘Groene Hel’, zoals het circuit ook wel genoemd wordt, is dan ook een hele prestatie en prestigekwestie. Porsche deed onlangs een poging met de nieuwe performance-versie van de Cayenne. Testrijder Lars Kern reed met de licht gecamoufleerde productieauto over het immers slingerende asfalt. Dat deed hij dusdanig snel, dat hij officieel het record – onder het toeziend oog van een notaris – in de categorie SUV’s, terreinwagens, bestelwagens en pick-ups heeft gepakt. Gelukkig heeft Porsche de hele ronde opgenomen, zodat ook wij kunnen meegenieten van het recordrondje.
Met een rondetijd van 7:38,925 minuten was de Cayenne sneller dan de Audi RS Q8, die in 2019 het record op zijn naam schreef. De Porsche was maar liefst vier seconden sneller dan de Audi. De Cayenne zit met zijn tijd van 7:38 in de buurt van de BMW M5, Lexus LFA en de Porsche Panamera Turbo uit 2017. Niet de minste auto’s dus.
‘Absolute rijdersauto’
Uiteraard is Kern te spreken over de wegligging van de performance-Cayenne. “Al tijdens de eerste meters op de Nordschleife met deze Cayenne heb je de neiging om achterom te kijken om te controleren of je echt in een ruime SUV zit. De hoge stuurprecisie en stoïcijnse rust op de achteras geven veel vertrouwen”, aldus Kern. “In de snelle bochten, zoals tussen Hoher Acht en Eiskurve, verwerkt hij de richtingswisselingen heel snel. Het voertuig helt dan niet en heeft totaal geen neiging tot onderstuur. Ook op dit vlak is de Cayenne een absolute rijdersauto die eenvoudig te besturen is.”
Wie overigens denkt dat de Cayenne een voordeel had van eventueel lage asfalttemperaturen, komt bedrogen uit. Het ronderecord werd onder een buitentemperatuur van 23 graden gezet. De asfalttemperatuur lag op dat moment op 46 graden. Wel had deze Porsche Pirelli-rubber eronder liggen, wat speciaal voor deze versie van de SUV geproduceerd is. De 22-inch Pirelli P Zero Cora Performance-banden zullen standaard op de nieuwe Cayenne gemonteerd worden. Binnenkort beleeft de performance-Cayenne zijn wereldpremière.
Naams(on)bekendheid
Een naam voor de performance-versie van de Cayenne ontbreekt nog. Binnenkort verschijnt deze op de markt, waardoor het slechts een kwestie van tijd is voordat we een officiële naam op deze Porsche kunnen stempelen. Wel is bekend dat deze performance-Cayenne is gebaseerd op de huidige Cayenne Turbo Coupé. “Tijdens de ontwikkeling hebben we ons gericht op uitzonderlijke prestaties op openbare de weg”, zegt productmanager Stefan Weckbach.
Hoewel Porsche zelf dus nog niets prijsgeeft over de aandrijflijn en diens specificaties, wist Autocar eerder al te melden dat het om de bekende 4,0-liter V8 uit de Cayenne Turbo gaat. Die levert in die auto 550 pk en ligt in de basis tevens in de neus van de Cayenne GTS, waarin-ie goed is voor 460 pk. In het nieuwe topmodel is de achtcilinder met dubbele turbo gekieteld tot een vermogen van 640 pk. Daarmee wordt het niet de sterkste Cayenne van het moment, want die titel bezit de huidige Turbo S E-Hybrid. De stekkersporter heeft namelijk een gecombineerd vermogen van 680 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Er is weinig veranderd aan de nieuwe Porsche 911 GT3. En dat is prima
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Porsche is bezig met een opmerkelijke 6-taktmotor, zo werkt het
-
Deze superzeldzame, straatlegale Le Mans-racer kun jij kopen!
-
Slijp de hooivorken! Deze kinderauto van Porsche zet aan tot roken
-
De échte reden waarom je een Porsche met je linkerhand start | Sjoerds Weetjes 410
-
Nieuwe Porsche [vul in type] is de [vul in superlatief] ooit
-
Volkswagen-managers willen geen Volkswagen rijden, starten rechtszaak