Persbericht: Aston Martin DB4 GT
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FIMG_1675-e1481116936525.jpg)
Wat een timing. Stuur ik enkele weken geleden een tweet de wereld in waarin ik melding maak van de Aston Martin DB4 GT-aankondiging in 1959, komt de Engelse autobouwer vrijdagavond met de mededeling dat de sportcoupé opnieuw in productie gaat. Opvallend, nietwaar?
Ik was in mijn House of Petrolhead bezig om nieuw verkregen documentatie te sorteren en tussen die prachtige oude literatuur, folders en dossiermappen zaten twee originele persberichten van Aston Martin. Beide hoorden bij elkaar en gingen over de toen fonkelnieuwe Aston Martin DB4 GT, die zijn debuut zou maken op de autoshow in Parijs. Bovenaan het persbericht stond ‘Not to be published before september 29th 1959’. De datum duidde erop dat de vergeelde A4-tjes alweer zevenenvijftig jaar (!) oud zijn.
Historisch besef
Mede door de historische waarde van deze oude en originele informatie en de legendarische status van de Britse sportwagen, maakte ik een foto van de twee press releases en zette hem vervolgens op Twitter: “Onder embargo… #AstonMartin #pressrelease #DB4GT. Koester het verleden. #HouseOfPetrolhead #AstonMartinDB4GT” Ik tagde Aston Martin en de PR-afdeling van Aston Martin in het bericht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FSchermafbeelding-2016-12-07-om-13.45.55.png)
Archief
Kort daarna kreeg ik een reactie van Aston Martin. Het bericht, dat meer dan 4.000 keer werd bekeken, was de chique autobouwer niet onopgemerkt gebleven. Of ik het complete persbericht van de Aston Martin DB4 GT had? Uiteraard, antwoordde ik. De woordvoerder vroeg of Aston Martin een kopie van het schrijven kon maken, aangezien Aston Martin zelf het bericht niet in zijn archief had. Zo gezegd, zo gedaan. Het persbericht voorzichtig ingescand en via de mail richting Gaydon, waar de sportwagenfabrikant tegenwoordig is gevestigd.
Moderne versie
En wat schets mijn verbazing. Begin december valt een lichtbruine envelop bij mij in de bus met een getypte adressticker erop. Ik open de grote envelop en zie daar een klassiek persbericht. Het is een moderne versie van het bericht uit de jaren vijftig. Linksbovenaan de melding ‘press release’ met daaronder het merklogo en de adressering, gevolgd door een getypte tekst. Het onderwerp? De Aston Martin DB4 GT!
Geweldig
Aston Martin heeft voor de aankondiging van een nieuwe gelimiteerde serie DB4 GT’s voor dezelfde stijl gekozen als de originele persaankondiging uit 1959. De grote vraag is nu, heeft Aston Martin zich laten inspireren door mijn tweet of was het puur toeval dat ik kort voor het ontvangen van Astons mededeling twee soortgelijke persberichten van nota bene de originele DB4 GT de wereld instuurde. Hoe het ook zij, het historische besef van Aston Martin vind ik geweldig. U ook?
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had