Peugeot 408 is een trendy 308
Met de 408 brengt Peugeot een carrosserievariant van de 308-familie onder een afwijkende naam. Dat is niet het enige opvallende aan de nieuwkomer.
Wie het Europese leveringsprogramma van Peugeot bekijkt, ziet dat de aanduiding 408 tot op heden nog niet werd gebruikt. Dat is wel anders in China, waar de autobouwer op basis van de vorige generaties 308 een vierdeurs sedan als 408 aanbieden. Nu was het de bedoeling dat er voor dat type een directe vervanger zou komen, maar Peugeot besloot anders. Vandaar dat de naam voor een nieuwe loot aan de 308-stam beschikbaar is.
50 procent gelijk aan 308
Ondanks dat de naam afwijkt, is er een grote relatie met de vorig jaar geïntroduceerde 308. De twee modellen delen ongeveer de helft van hun componenten. Aan de buitenzijde is dat slechts zichtbaar aan de lichtunits, de motorkap, de voorruit, de buitenspiegels en de antenne. Al het plaatwerk wijkt namelijk af, maar onder die carrosseriedelen schuilt wederom bekende techniek. Het voorste subframe met de crashstructuur is bijvoorbeeld identiek, net als het platform met de wielophanging. Ook binnenin delen de twee onderdelen, zoals de stoelen en het complete dashboard.
Grotere koets
De 408 oogt totaal anders dan de 308. Hij is zelfs groter. Met 4,69 meter in de lengte en 1,85 meter in de breedte is er zelfs respectievelijk 32 en 4 cm bijgekomen. De daklijn ligt nu 4 cm hoger boven de grond, op 1,48 meter om precies te zijn. Binnen deze afmetingen biedt de 408 plaats aan vijf personen, die niet alleen van de toegenomen wagenlengte profiteren, ook van een grotere wielbasis.
De assen staan 11 cm verder uit elkaar, terwijl ook de wielen per as verder uit elkaar staan. Peugeot claimt dat de hoofdruimte achterin groter is dan bij de 308 hatchback, wat komt doordat de daklijn langer horizontaal doorloopt. Onder de in het dak scharnierende achterklep schuilt een forse bagageruimte, al moet de precieze inhoud nog worden bepaald.
Dashboard voor 408 ontworpen
Hoewel de wagenbreedte is toegenomen ten opzichte van de 308, is het dashboard identiek en dus uitwisselbaar. Het bestaat uit twee losse digitale schermen, waarvan er zich een achter het stuurwiel bevindt. De middentunnel en stoelen zijn eveneens uitwisselbaar en daar is niets mis mee, want die bewijzen hun goede dienst reeds in de 308-telgen. Voor de aankleding van het leefcompartiment kiest Peugeot echter voor meer luxe. Dat doet het merk slechts door de basistrim niet op de 408 aan te bieden.
Het merk positioneert de 408 zodoende hoger in de markt, wat bij de potentiële kopers een premiumgevoel moet oproepen. Alle zaken die voor de 308 beschikbaar zijn, komen ook op de 408 beschikbaar. Hier claimt de Franse autobouwer wel dat het infotainmentsysteem sneller opstart. Er zou nu ‘slechts’ 10 tellen voor nodig zijn…
Trendy koetswerkvorm
De opvallend gestileerde 408 is dan de derde carrosserievariant binnen de 308-familie. Hij staat boven het duo hatchback/SW binnen het Peugeot-gamma. De Fransen positioneren het model tussen de 308 en de 3008. Hij moet ook een breed publiek aanspreken. De 408 mag dan in het C-segment actief zijn, ook bestaande rijders van een model uit het D-segment moet de 408 aanspreken volgens Peugeot.
Het zijn de personen die zijn uitgekeken op waarin zij momenteel rijden, een traditionele sedan, een hatchback of een SUV. De 408 vormt het alternatief voor die bekende koetswerkvormen en gooit daarom een nieuwe, trendy carrosserie in de strijd.
Ook voor China
De 408 gaat nog deze zomer in Frankrijk in productie en zal op de thuismarkt al deze herfst verkrijgbaar zijn. Op de Nederlandse markt komt de crossover pas in januari 2023, waarna de verkoop in alle andere markten wereldwijd wordt gestart. Voor China gaat Peugeot de auto zelfs lokaal bouwen. Dat type is identiek aan die voor de Europese markt. Er staat absoluut geen verlengde uitvoering gepland.
In het land zal de 408 wel met een viercilinder benzinemotor met 215 pk worden geleverd. Dat blok komt niet in Europa uit. De fabrikant beperkt het gamma voor de Europese clientèle tot een 1.2-driecilinder met 130 pk en een plug-in hybride-aandrijflijn met 180 en 225 pk. Andere smaken zijn er niet. Aan dieselmotoren is tijdens de ontwikkeling van de auto zelfs totaal geen aandacht besteed. Een volledig elektrische uitvoering staat daarentegen wel op de agenda. Die komt ongeveer een jaar na de marktintroductie, zoals die ook van de 308 er komt.
408 X
Wil je meer weten over de Peugeot 408, kijk dan onderstaande video waarin Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen niet alleen de nieuwkomer voorstelt, maar ook het concept verklaart. Exclusief op Autovisie.nl. In de video wordt de 408 voor China als 408 Cross-over aangeduid. Inmiddels is de definitieve naam bekend: 408 X.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8