Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered wordt sterker dan gepland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fpeugeot-508-by-peugeot-sport-eng33ineered.jpg)
Eind dit jaar is het zover, dan introduceert Peugeot de al vorig jaar maart aangekondigde 508 Peugeot Sport Engineered. Maar dat er zo’n anderhalf jaar tussen de presentatie van het conceptmodel en de productieversie zit, pakt goed uit voor het prestatieniveau van de sportsedan. De Franse autobouwer heeft meer vermogen uit de geëlektrificeerde aandrijflijn weten te halen.
Nu is het zo dat fabrikant nooit een systeemvermogen voor de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered heeft opgegeven. Dus hoe kan de auto dan sterker worden? Insiders, die bij het project betrokken zijn, lieten al aan Autovisie weten dat het systeemvermogen op 350 pk zou komen te liggen. Toch, de technici hebben nog wat extra paardenkrachten en kilowatts uit de geëlektrificeerde aandrijflijn weten te halen. Na homologatie van de 508 Peugeot Sport Engineered is de motoroutput op 360 pk uitgekomen, 10 pk meer dan verwacht. De autobouwer moet het cijfer nog officieel aankondigen. Dat gaat overigens niet op de Autosalon van Genève gebeuren, om de doodeenvoudige reden dat het Franse merk daar niet aanwezig is.
Sterkste 508 PHEV
De marktintroductie van de 508 Peugeot Sport Engineered staat gepland voor dit najaar. De focus ligt eerst op de verkoopstart van de reguliere plug-in hybrideversies (PHEV), die inmiddels van de productielijn druppelen. De PSE, zoals we hem voor het gemak dopen, vormt het topmodel van die PHEV-lijn. Hij krijgt een benzinemotor met geïntegreerde elektromotor voorin met op de achteras een extra elektro-unit. Het maakt de sportsedan vierwielaangedreven. De exacte gegevens van de aandrijflijn zijn nog niet bekend.
Voor het studiemodel uit maart 2019 gaf Peugeot een vermogen van 200 pk voor de viercilinder turbomotor, 110 pk voor de voorste elektromotor en 200 pk voor de achterste elektromotor op. De fabrikant zei destijds dat het prestatieniveau vergelijkbaar was met een auto van 400 pk. Zo sprint de PSE in 4,3 seconden van stilstand naar 100 km/h en accelereert de topversie in 2,5 tellen van 80 naar 120 km/h, of zelfs in 9,3 tellen van 80 naar 180 km/h. De topsnelheid bedraagt 250 km/h. Met dank aan de meetmethodes kan een CO2-waarde van 49 g/km, wat dankzij de stupide belastingregels in Nederland resulteert in een lage BPM-strafbelasting.
Uitgebouwd
Peugeot lepelt de aandrijflijn niet in een standaard 508-model. De fabrikant heeft de koets uitgebouwd en monteert spoilers en specifieke bumpers. Daarnaast krijgt de 508 Peugeot Sport Engineered ingekorte veerwegen en een grotere spoorbreedte. De definitieve specificaties volgen spoedig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had