Peugeot komt misschien tóch met aanduiding GTI op 208!
Eerder berichtten we al dat er hoogstwaarschijnlijk een opvolger van de Peugeot 208 GTI komt, in de vorm van de e-208. Maar bij zijn introductie zeiden de Fransen dat de naam GTI niet terug zou keren op een EV. Peugeot zegt nu na te denken om de GTI-badge wél terug te laten keren!
Dat meldt het Britse Autocar na een gesprek met CEO Jean-Philippe Imparato. Hij zegt dat ondanks het feit dat de aanduiding ‘GTI’ altijd wordt geassocieerd met verbrandingsmotoren, deze wel belangrijk blijft voor het merk. “Als er een auto is die de GTI-naam krijgt, dan is het wel logisch dat de 208 dat wordt. Ook al is het de elektrische variant. Dat zou het meest logisch zijn. Momenteel denken we na wat de GTI van de toekomst kan zijn.” Eerder was men juist nog van mening dat de GTI-naam niet terug kon keren op een elektrische auto, maar het merk is dus van mening veranderd.
Peugeot Sport Engineered
Peugeot is sowieso druk op het gebied van sportieve modellen. Zo komt het aan het einde van dit jaar met de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered (PSE). Autovisie wist overigens al in een zeer vroeg stadium te melden dat de sportieve versie van Peugeots berline zijn opwachting zou maken. Deze week stuurde de fabrikant weer eens een nieuw setje foto’s van het model de wereld in.
Daarop was de auto nog wel gecamoufleerd, zij het heel licht. Het specifieke design van de PSE, zoals we ‘m eerder op foto’s zagen, is behouden. Ook aan de krachtbron is nog niets gewijzigd: de sportieve 508 krijgt een viercilinder benzinemotor die wordt gecombineerd met twee elektromotoren. Die sturen al het vermogen, in totaal 360 pk, naar alle vier de wielen. Overigens viel dat getal hoger uit dan gepland. Het zorgt ervoor dat de PSE in 4,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h sprint, de topsnelheid bedraagt 250 km/h.
Performance
Die naam, Peugeot Sport Engineered, komt overigens terug op toekomstige sportieve modellen van het Franse merk. De aanduiding GTI blijft dus enkel behouden voor 208, mits die ooit verschijnt. Peugeot kiest voor de aanduiding PSE omdat het hier gaat om ‘een nieuwe vorm van performance’, zo liet Imparato weten. Sportieve Peugeots zullen namelijk niet meer (enkel) een verbrandingsmotor hebben.
Imparato liet aan de Britten weten dat wanneer de 508 PSE een succes is (dat is het als er tussen de duizend en tweeduizend auto’s worden verkocht), er andere versies van bijvoorbeeld de 3008 volgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Eigenaar vluchtauto Drentse kunstroof kan gratis nieuwe auto kopen
-
Waarom Tesla eigenlijk geen 2,3 miljard dollar winst heeft gemaakt
-
Gelukkig! Er komen geen gepersonaliseerde kentekens in Nederland
-
Deze Renault rijdt op de Bonneville Salt Flats! Nou, dan weet je het wel…
-
‘Onopvallendste’ Mercedes G 63 AMG van Nederland te koop bij Domeinen
-
50.000 euro voor twee letters: dit is de BMW M3 CS Touring
-
Nieuwe Porsche 911 GT3 is ingrijpender veranderd dan je denkt
-
Grootse comeback: Fiat Grande Panda gaat Renault 5 dwarszitten
-
Facelift BMW iX: krachtiger dan ooit en nu met mega actieradius
-
Nederlandse BMW-occasion uit 2010 heeft pas 75 kilometer op teller
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe MG ZS – niet meer elektrisch?
-
Porsche Taycan breekt record driften op ijs