Peugeot doet een beetje Volkswagen in ‘nieuwe’ 208 en 2008
Peugeot voert een wijziging door in het interieur van zowel de 208 als de 2008. Het vervangt de transmissiehendel door een veel kleinere schakelaar.
De Franse autobouwer gebruikte tot op heden een klassieke pook voor de bediening van de automatische transmissie in de 208 en 2008. Die wordt dus nu vervangen. Peugeot kiest voor een kleine schakelaar.
C4
Helemaal nieuw is die nieuwe transmissieknop echter niet. De Citroën ë-C4 had namelijk al hetzelfde bedieningselement aan boord. Dat element deed al sterk denken aan de automaatknoppen die Volkswagen (en zustermerken) in diens modellen gebruikt. Het is een knop die je naar voren en achteren drukt om de gewenste rijrichting te selecteren.
Peugeot vervangt de knop niet alleen op de versies met verbrandingsmotor, maar ook de e-208 en e-2008 krijgen deze nieuwe transmissiehendel. Waar de exemplaren met verbrandingsmotoren een M-stand hebben om handmatig te schakelen, hebben de elektrische versies de bekende B-stand waarmee de elektromotoren sterker energie recupereren.
Grotere actieradius
Het is overigens niet de eerste grote wijziging aan de redelijk verse modellen van Peugeot. De twee elektro-auto’s kregen vorig jaar ook al een update, al ging het toen om de efficiëntie van de aandrijflijn. Zowel de e-208 als de e-208 hebben 8 procent meer reikwijdte gekregen, wat gelijk staat aan zo’n 25 kilometer extra actieradius. Ook verbeterde banden zorgen voor die extra kilometers, alsmede een nieuwe versnellingsbakratio, warmtepomp en vochtigheidssensor.
Die wijziging voerde Stellantis overigens op alle elektromodellen door. Ook de elektrische auto’s van DS en Opel kregen dezelfde aanpassingen. Dat geldt naar alle waarschijnlijkheid ook voor de transmissieknop, die binnenkort ook op andere elektro-auto’s van de groep zal verschijnen. Of Peugeot de transmissiehendel ook gaat vervangen op andere modellen, is nog even de vraag.