Peugeot e-Partner verbreedt Peugeots elektro-programma
Peugeot zet de volgende stap in het elektrificeren van zijn modellengamma. Van de Partner komt een zogenaamd ‘e’-versie. In een later stadium verschijnt ook de personenauto-uitvoering Rifter met een elektrische aandrijflijn.
De Partner en Rifter worden beide volledig elektrisch en krijgen de bekende elektro-aandrijflijn van het PSA-concern onder de koets. Het gaat om een voorin geplaatste elektromotor met een vermogen van 100 kW en koppel van 260 Nm. Tussen de assen ligt de batterij met een capaciteit van 50 kWh. Volgens opgave van Peugeot is de e-Partner, zoals de elektrische versie wordt aangeduid, in staat om een afstand te halen van 275 km.
Garantie Peugeot e-Partner
Laden doe je via de laadaansluiting in de linker flank, ter hoogte van het achterscherm. Standaard beschikt de e-Partner over een on-board 11 kW driefaselader. Laden kan via een regulier stopcontact, een wallbox of zelfs via een snellader. Laatstgenoemde mogelijkheid kan laden met 100 kW, waardoor de batterij na 30 minuten voor 80% vol zit. Via het regulier stopcontact (16 A) kost een laadsessie 15 uur. Via een 11 kW-wallbox duurt het laden 5 uur wanneer gebruik wordt gemaakt van een driefase (11 kW) boordlader. Peugeot garandeert dat de batterij na acht jaar of 160.000 km nog altijd 70% van zijn totale capaciteit heeft te bieden.
Liften van stroompedaal
De chauffeur kan kiezen uit drie rijprogramma’s. In de Eco-stand levert de elektromotor maximaal 60 kW aan vermogen en 190 Nm aan trekkracht. In de Normal-modus neemt de motoroutput toe tot 80 kW en 210 Nm. Het volledige vermogen en koppel wordt in de Power-stand afgegeven, de eerder genoemde 100 kW en 260 Nm. Met de e-Partner haal je een topsnelheid van 130 km/h. De sprint 0-100 km/h neemt 11,2 tellen in beslag. Van 80 naar 120 km/h neemt 8,9 seconden in beslag. Voor wie juist zuinig wil rijden, kan de ‘transmissie’ in de Brake-stand zetten. Daardoor remt de auto sterker af na het liften van het stroompedaal en wordt er meer energie opgeslagen.
Lengtes Peugeot e-Partner
Peugeot levert de e-Partner in meerdere carrosserievarianten, de Standard en de Long. De korte versie meet 4,40 meter, de lange uitvoering 4,75 meter. De twee driezitters hebben ook een afwijkende wielbasis. Ook daar bedraagt het verschil 35 cm. Aan laadvolume leveren de twee niet in ten opzichte van de versies met verbrandingsmotor. De langste uitvoering heeft een laadruimte van 4,4 kubieke meter, 0,6 kuub meer dan de standaardlengte. Het laadvermogen bedraagt maximaal 800 kg en voor wie meer bergruimte nodig heeft, kan er een aanhangwagen van maximaal 750 kg achter hangen. Daarvoor dient wel de optionele trekhaak op de accessoir lijst te worden aangevinkt.
Vier uitrustingsniveaus
Via de i-Cockpit kan de bestuurder precies zien hoeveel energie er wordt gebruikt en of de chauffeur dus zuinig rijdt. Een vermogensmeter moet ertoe bijdragen dat de bestuurder bewust met de energie omgaat. Voor de aankleding van het interieur biedt Peugeot keuze uit vier uitrustingsniveaus, te weten Pro, Premium, Asfalt en Grip. Zaken als Keyls-entree, inductieladen voor smartphones, hellingassistent en een achteruitrijcamera, snelheidsregelaar/-begrenzer, Driver Waring Alert, automatisch grootlicht en dodehoekassistentie zijn beschikbaar. Prijzen volgen later.
Verschillen
De elektrische bedrijfsauto is te herkennen aan een ‘e-PARTNER’-logo op de achterzijde en grotere wielen (16-inch). Het laadklepje bevindt zich in het linker achterspatbord waar de brandstofversies hun tankklep hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace